Peruuntuiko lentosi lakon vuoksi? Lue oikeuksistasi!

Lentoyhtiö Norwegianin lentäjien lakko jatkuu edelleen. Lakon vuoksi peruutettujen lentojen arvellaan vaikuttavan yli sataan tuhanteen matkustajaan Pohjoismaissa.

Voit valita seuraavista vaihtoehdoista, kun lentosi on peruttu lakon vuoksi:

1) Lentolipun hinnan palautus.
2) Vaihtoehtoinen kuljetus eli uudelleenreititys perille mahdollisimman pian.
3) Kuljetus perille jonakin myöhempänä ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla.

Jos valitset uudelleenreitityksen, olet oikeutettu huolenpitoon. Lentoyhtiön tulee siis tarjota aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan nähden. Sinulla on myös oikeus käyttää jotakin viestintä ilmaiseksi. Jos lentosi lähtee seuraavana päivänä ja yöpyminen on välttämätöntä, sinulle tulee järjestää hotellimajoitus sekä lentoaseman ja hotellin välinen kuljetus.

Lakkotilanteessa ei yleensä ole oikeutta vakiokorvaukseen eikä lentoyhtiön tarvitse pääsääntöisesti korvata uudelleenreitityksen aiheuttamasta viivästyksestä aiheutuvaa vahinkoa.

Lentomatkustajien oikeuksista säädetään EU: n asetuksessa 261/2004 ja ne koskevat EU:n alueelta lähteviä koti- ja ulkomaanlentoja sekä EU:n ulkopuolelta saapuvia EU:n lentoyhtiöiden lentoja. Asetusta sovelletaan myös silloin, kun viivästymisen tai peruuntumisen syy on lakko.

Lue lisää aiheesta sivuiltamme:

Euroopan kuluttajakeskus on antanut aiheesta haastatteluja, katso esim.