Näin vältät verkon tilausansat – uusi tutkimus Euroopan kuluttajakeskukselta

Euroopan kuluttajakeskuksen Ruotsin toimipisteen teettämä tutkimus tilausansaongelmista kuudessa Euroopan maassa paljastaa, että suomalaiskuluttajat tuntevat oikeuksiaan keskimääräistä paremmin. Kuitenkin moni lankeaa yhä verkossa vaaniviin tilausansoihin.

Ilmaiset tuotekokeilupaketit, muutaman euron Nike-lenkkarit tai uusi älypuhelin postikulujen hinnalla houkuttelevat edelleen kuluttajia harkitsemattomiin klikkauksiin, minkä seurauksena kuluttaja sidotaan määräaikaisiin tai muuten pitkäkestoisiin hinnakkaisiin sopimuksiin ilman, että hän sitä aluksi huomaa. Tilausansaan johtava mainos tulee eteen usein somekanavissa kuten Facebookissa.

”Suomi on toiminut tilausansakysymyksissä suunnannäyttäjänä. Euroopan kuluttajakeskus on pitänyt aihetta esillä eri kanavissa ja myös kuluttaja-asiamies puuttui vahvasti tilausansoihin jo vuonna 2015 ja kehotti kuluttajia olemaan maksamatta tuotelähetyksiä, jotka ovat syntyneet tarkoituksellisen harhaanjohtamisen seurauksena”, muistuttaa Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström.

Tästä huolimatta moni maksaa edelleen perusteettomia laskuja ja edesauttaa näin tilausansamarkkinoinnin kannattavuutta. Siksi onkin tärkeää jälleen kerrata ohjeita tilausansojen välttämiseksi.

Älä klikkaa verkossa tarjousta, joka vaikuttaa liian hyvälle ollakseen totta

Tilausansatarjoukset eivät osoita laantumisen merkkejä. Vanha periaate ”jos tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei todennäköisesti sitä olekaan” on edelleen voimassa. Harmillisen harva kuluttaja havaitsee tämän.

Tässä muita Euroopan kuluttajakeskuksen vinkkejä tilausansaan joutuneille:

  • Tarkoittamatta tehdyn tilauksen voi peruuttaa ja suomalaiskuluttajat tuntevatkin peruutusoikeutensa tänään julkaistun tutkimuksen mukaan varsin hyvin. Etämyynnissä eli esimerkiksi verkossa tehdyillä tilauksilla on pääsääntöisesti 14 vuorokauden peruuttamisoikeus.
  • Peruutus ei kuitenkaan onnistu vain ei-toivottu paketti palauttamalla – perehdy tarkoin sopimus- tai tilausehtoihin ja muista, että joudut maksamaan palautuskulut itse, ellei sopimusehdoissa toisin mainita. Reklamoi ei-toivotusta tilauksesta myyjälle kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla.
  • Jos ongelmia ilmenee ja olet maksanut luottokortilla, voit vaatia hyvitystä myös luottokortin myöntäneeltä pankilta kuluttajansuojalain nojalla.
  • Opi tunnistamaan tilausansa katsomalla Euroopan kuluttajakeskuksen uusi video. Humoristinen lyhyt video kertoo tarinan tyypillisestä verkossa vaanivasta tilausansasta. Suomeksi tekstitetyn videon on toteuttanut Euroopan kuluttajakeskuksen Tanskan toimipiste
  • Moni ansaan päätynyt syyllistää turhaan itseään. Jos lankesit ansaan, olet toiminut juuri niin kuin tilausansan suunnittelija on halunnut.
  • Muista myös, että et ole asian kanssa yksin. Voit pyytää apua meiltä Euroopan kuluttajakeskuksesta, jos tilausansayritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa.

Lisätietoja:

Subscription Traps in Europe. EU Study into Public Experiences of Subscription Traps in Six Countries in 2017. European Consumer Centre Sweden, 2017.

Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 2/2015. Tilausansateemanumero, tarkempia ohjeita kuluttajille tilausansojen välttämiseen ja esimerkkejä erilaisista tilausansoista.

Kuluttaja-asiamies puuttuu vahvasti tilausansoihin liittyvään aiheettomaan perintään. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote 28.10.2015.