Maaliskuun teemana virhevastuu, takuu ja peruuttamisoikeus

EU-maissa, Norjassa, Islannissa ja Britanniassa on yhteinen kuluttajansuojan vähimmäistaso, jonka takaa direktiivi kulutustavaroiden kaupasta ja takuista. Euroopan kuluttajakeskusten verkosto jakaa maaliskuussa tietoa takuusta, virhevastuusta ja verkkokaupan peruuttamisoikeudesta, mistä kuluttajat kysyvät usein yhteydenotoissaan ja mitkä termeinä saattavat sekoittua keskenään.

Vuonna 2020 Euroopan kuluttajakeskuksilla on yhteinen, eurooppalaisia kuluttajia koskettava teema joka kuukaudelle, mistä ne viestivät omissa kanavissaan 30 eri maassa. Teemakuukaudet ovat osa Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuoden toimintaa. Maaliskuun teemamateriaalin on toteuttanut Euroopan kuluttajakeskuksen Luxemburgin toimipiste.

Näin toimit, jos tuotteessa on virhe

Jos olet ostanut tuotteen jostain EU-maasta, Norjasta, Islannista tai Britanniasta, myyjällä on lakisääteinen virhevastuu. Myyjän vastuulla on korjata tuotteessa oleva virhe, josta kuluttajan tulee viipymättä ilmoittaa myyjälle. Jos korjaaminen ei ole mahdollista, myyjä voi vaihtaa tuotteen virheettömään. Jos tämäkään ei ole mahdollista, kyseeseen voi tulla hinnanalennus tai kaupan purkaminen.

Takuu ei poista tätä myyjän virhevastuuta. Takuu on vapaaehtoinen myyjän tarjoama lisäetu, se ei perustu lakiin. Takuu saattaa olla myös maksullinen.

Jos tavara on ostettu jostain muusta EU-maasta, kannattaa tarkistaa takuuehdot. Niissä mainitaan tuotteen takuuhuoltopisteet.  Jos suomalaista huoltopistettä ei ole mainittu, kannattaa kääntyä suomalaisen maahantuojan puoleen. Kuluttajalla ei kuitenkaan ole välitöntä oikeutta saada takuuhuoltoa suomalaiselta maahantuojalta.  Jos EU-alueelta ostetun tuotteen takuukorjaus ei hoidu maahantuojan kautta, voit tehdä valituksen tuotteen valmistajalle. Jos tuotteella on valmistajan takuu, valmistajan on huolehdittava siitä, että sen EU:n yhdessä jäsenvaltioissa myöntämä takuu on voimassa myös muissa jäsenvaltioissa.

Voit peruuttaa etäkaupan, vaikka tuote olisi virheetön

Verkkokaupassa ja muussa etämyynnissä on kuluttajalla aina 14 vuorokauden peruuttamisoikeus, olipa syy peruuttamiseen mikä tahansa. Verkkokaupassa peruuttamisilmoitus on tehtävä viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tai sopimuksen tekemisestä. Pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen postista ei riitä, vaan peruutuksesta on lähetettävä ilmoitus. Sen voit tehdä myös ennen tavaran toimittamista. Tilausehdoista riippuu, joudutko itse maksamaan palautuksen.

Peruuttamisilmoitus kannattaa tehdä kirjallisesti. Jos verkkokauppa tarjoaa lomakkeen joko lähetyksen mukana tai verkkosivuillaan, käytä sitä. Jos palautuslomaketta ei ole, voit tehdä sen vapaamuotoisesti. Jos peruutat tilauksen esim. sähköpostitse, mainitse peruutusilmoituksessa ainakin nimesi, postiosoitteesi, tilausnumero, asiakasnumero tai jäsennumero (jos sellainen). Säilytä kopio peruutusilmoituksesta itselläsi. Palautuksesta kannattaa pyytää palautuskuitti ja säilyttää se.

Peruuttamisoikeuteen on tiettyjä poikkeuksia, joista löydät lisätietoa täältä.

Lisätietoja: