Lentoyhtiö Adria Airways konkurssissa – toimintaohjeet kuluttajille

Slovenialainen lentoyhtiö Adria Airways on hakeutunut konkurssiin 2.10.2019 ja kaikki sen lennot on peruttu. Vaatimukset konkurssipesälle on tehtävä 3.1.2020 mennessä.

Perustietoa kuluttajan oikeuksista lentoyhtiön konkurssitilanteissa löydät verkkosivuiltamme. Jos olet maksanut lennot luottokortilla, voit hakea maksunpalautusta konkurssipesän sijaan luottokortin myöntäneeltä taholta.

Jos sinulla on saatavia Adria Airwaysin konkurssipesästä, toimi seuraavasti:

Esitä vaatimuksesi konkurssipesänhoitajalle kirjallisesti postitse (sähköpostimahdollisuutta ei ole). Tee vaatimuksesi mahdollisimman pian, mutta viimeistään 3.1.2020 mennessä. Huomioi myös postinkulkuun menevä aika.

Vaatimuksen tekoa varten on olemassa sloveeninkielinen lomakepohja ja englanninkielinen ohjeistus sen täyttöön. HUOM: Vaatimuksen voi esittää ainoastaan sloveeniksi eli lähetä em. sloveeninkielinen lomake. Jos tarvitset neuvoja lomakkeen täyttöön, ole yhteydessä meihin.

Lähetä vaatimus osoitteeseen:

Okrožno sodišče v Kranju

Gospodarski oddelek

Stečajna pisarna

Zoisova 2

4000 Kranj

Slovenija

Itse vaatimuksen esittäminen ei maksa mitään, mutta kuluttajan täytyy maksaa postimaksu kirjeen lähettämisestä. Myös käännöskuluja voi tulla.

Kuluttajan asema lentoyhtiön konkurssitilanteessa on heikko, sillä kuluttaja on vain yksi velkoja muiden joukossa. Konkurssipesästä katetaan velat tietyn etuoikeusjärjestyksen mukaisesti ja kuluttajien saatavat ovat yleensä viimeisimpiä, jolloin pesässä ei välttämättä ole enää jaettavia varoja.

Lisätietoja:

Lentoyhtiön verkkosivut