Lähdössä pääsiäislomalle? Muista matkustajan oikeudet

Pääsiäisvapaat innostavat monet suuntamaan reissuun myös ulkomaille. Lentojen, laivojen ja junien viivästys- ja peruutustilanteiden varalta on hyvä kerrata matkustajan oikeudet, sillä lyhytkestoisen loman osalta jo muutaman tunnin viivästyminen voi vaikuttaa ikävästi matkaohjelmaan.

Yhä useampi varaa matkansa internetistä, ja toisinaan myös suoraan ulkomaiselta lentoyhtiöltä tai matkanjärjestäjältä. Oikeutesi matkustajana riippuvat usein siitä, minkä valtion lainsäädäntöä sopimukseen sovelletaan, ja oletko tilannut valmismatkan vai pelkät lennot tai jonkun muun matkailupalvelun. EU:ssa matkustajia suojaa pitkälti yhtenäinen lainsäädäntö.

Lentomatkustajan oikeudet
Tietoa lentojen peruutuksiin, viivästyksiin, lennolle pääsyn epäämiseen ja matkatavaroiden katoamiseen liittyen. Lennon viivästymiseen liittyviä oikeuksia sovelletaan kaikkiin EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta lähteviin koti- ja ulkomaan lentoihin. EU:n ulkopuolelta saapuvien lentojen osalta näitä oikeuksia sovelletaan vain EU:n lentoyhtiöihin.

Valmismatkalaisen oikeudet
Valmismatkan ostavalla kuluttajalla on erityiseen valmismatkalainsäädäntöön perustuvaa lisäsuojaa normaalien lentomatkustajan oikeuksien ja yleiseen sopimusoikeuteen perustuvien oikeuksien lisäksi. Valmismatka on esimerkiksi matkatoimiston myymä lento- ja hotelliyhdistelmä, hotellin ja matkailupalvelun (esimerkiksi autonvuokraus) yhdistelmä tai matkustajan toiveiden mukaan räätälöity matka. Matkatoimiston on kerrottava kuluttajalle, onko kyseessä valmismatka.

Junamatkustajan oikeudet
Tietoa junamatkojen viivästyskorvauksista.

Laivamatkustajan oikeudet
Matkustajan oikeudet, kun laiva lähtee myöhässä, saapuu myöhässä tai risteily perutaan kokonaan.

Miten toimia ongelmatilanteissa?

Ongelmatilanteissa ja korvauksenhakuasioissa ole ensiksi yhteydessä yritykseen, jolta matkan ostit, ja yritä sopia asia heidän kanssaan. Jos tämä ei onnistu tai asia ei etene, voit olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos asiasi koskee ulkomaista yritystä (esimerkiksi matkatoimistoa tai lentoyhtiötä), ja kuluttajaneuvontaan, mikäli vastapuolena on suomalainen yritys.