Joulukuun teemana maksun palautus – toimi näin, jos et saa verkko-ostostasi

Eikö verkko-ostoksesi koskaan saapunut perille? Kuluttajat, jotka eivät saa verkosta tilaamiaan ja luottokortilla maksamiaan tuotteita, voivat pyytää maksun palauttamista kortin myöntäneeltä taholta eli yleensä pankilta. Pankki taas voi vaatia kyseisen summan myyjän pankista, mikäli myyjä ei todista toimittaneensa tilattuja tuotteita. Samanlainen menettely on mahdollista joissakin sähköisissä maksujärjestelmissä ja osassa debit- ja Visa Electron -kortteja, jos se todetaan palvelun ehdoissa tai korttiehdoissa.

Jos olet tehnyt hankinnan luottokortilla eikä tavaraa ole toimitettu, voit esittää asiassa vaatimuksen maksun palauttamisesta myös luottoyhtiöllesi kuluttajansuojalain mukaisesti. Luottoyhtiö ei ole kuitenkaan velvollinen palauttamaan sinulle enempää kuin olet tuotteesta maksanut.

Vaatimus luottoyhtiölle voi olla vapaamuotoinen, mutta voit myös käyttää verkkosivuiltamme löytyvää mallia. Usein vaatimuksen voi tehdä suoraan pankkien verkkopalvelun kautta ja pankkien verkkosivuilta voi löytyä tätä varten valmis korttireklamaatiolomake, tutustu siis myös oman luottoyhtiösi / pankin ohjeisiin. Vaatimuksen liitteeksi kannattaa laittaa tilausvahvistus, maksukuitti, myyjälle lähetetty reklamaatio ja myyjän mahdollinen vastaus asiassa.

Rahaa ei yleensä voida ongelmatilanteissa samaan tapaan palauttaa, jos verkkokaupan tilaus on maksettu verkkopankissa. Jos maksu on tehty verkkopankissa kuluttajan tililtä, eikä myyjä palautakaan maksua takaisin kuluttajalle, rahaa ei yleensä saada takaisin. Siksi huijarit vaativat yleensä tilisiirtoja ja siksi on suositeltavaa maksaa verkko-ostokset luottokortilla aina, kun mahdollista, tai muulla kortilla tai maksupalvelulla, johon kuuluu takaisinmaksun kaltainen turva ongelmatilanteissa.

Jos olet ostamassa ensimmäistä kertaa tuntemattomalta verkkokauppiaalta, kannattaa tarkistaa, mitä tietoja myyjä itsestään kertoo, löytyykö esimerkiksi katuosoite, sijaintimaa ja puhelinnumero sähköpostin lisäksi, ja etsiä hakukoneiden avulla muiden kuluttajien kokemuksia kyseisestä verkkokaupasta.

Mahdolliset ongelmat verkkokauppiaiden kanssa voidaan EU-alueella koettaa ratkaista sovinnollisesti verkkovälitteisen riidanratkaisun avulla ODR-alustalla. Jos kuluttajalla on maiden rajat ylittävä ongelmatilanne toiseen EU-maahan, Isoon-Britanniaan, Norjaan tai Islantiin sijoittuneen myyjän kanssa, hän voi kääntyä myös Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen. Kotimaisten yritysten kohdalla neuvoja antaa KKV:n kuluttajaneuvonta.

Vuonna 2020 Euroopan kuluttajakeskuksilla on yhteinen, eurooppalaisia kuluttajia koskettava teema joka kuukaudelle, mistä ne viestivät omissa kanavissaan 30 eri maassa. Joulukuun teemamateriaalin maksunpalautuksista ovat toteuttaneet Euroopan kuluttajakeskuksen Tšekin ja Saksan toimipisteet. Teemakuukaudet ovat osa Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuoden toimintaa. 15-vuotisen historiansa aikana Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on saanut liki 1,5 miljoonaa yhteydenottoa Euroopan kuluttajilta maiden rajat ylittävissä kuluttajaongelmissa.

Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskusten juhlavuoden teemoista: