Huijaukset yleistyvät rajat ylittävässä verkkokaupassa

Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) raportin mukaan kuluttajat kohtaavat yhä useammin epärehellisiä toimijoita rajat ylittävässä verkkokaupassa. Raportissa kerrotaan verkkokauppaan liittyvien ongelmien ja riskien lisäksi siitä, millä tavalla kuluttajat voivat tunnistaa ja välttää huijatuksi tulemisen. Raporttiin on kerätty myös yksittäisten kuluttajien Euroopan kuluttajakeskusten verkostolle tekemiä ilmoituksia.

Joulukuussa 2013 julkaistun “Fraud in cross-border e-commerce” -raportin mukaan yleisimmät kuluttajan kohtaamat huijaukset rajat ylittävässä verkkokaupassa liittyvät elektronisiin tavaroihin, käytettyihin autoihin, väärennettyihin tuotteisiin, ilmaisiin kokeilupakkauksiin, tapahtumalippuihin ja henkilötietojen kalasteluun.

Eräissä tapauksissa kuluttajat eivät saaneet etukäteen tilaamiaan ja maksamiaan lippuja – sikäli kun lippuja oli edes olemassa myyntihetkellä. Kuluttajat kertoivat myös tilanteista, joissa he olivat ostaneet edullisen puhelimen, mutta myyjä vaati edelleen lisämaksuja toimituksesta tai tullista.

Raportissa esille nousivat myös ilmaiset tuotekokeilupakkaukset, jotka osoittautuivat myöhemmin hintaviksi kestotilauksiksi. Viimeksi mainitut ovat olleet tapetilla myös Suomessa, jossa Euroopan kuluttajakeskus on tiedottanut aiheesta useaan kertaan kuluvana vuonna ja varoittanut kuluttajia. Myös pohjoismaiset Euroopan kuluttajakeskukset ovat julkaisseet yhteisraportin ilmaispakkausten aiheuttamista ongelmista maaliskuussa 2013.

Huijaukset saavat jatkuvasti uusia muotoja, joten kuluttajien on syytä pysyä tarkkana. Epärehellisiä toimijoita löytyy nykyään esimerkiksi nettideittipalveluiden, lemmikkieläinkaupan sekä erilaisten pelisivustojen ja mobiilipalveluiden parista.

Kuinka välttää huijatuksi tuleminen?

Raportissa on vinkkejä, muistilista ja tietoa eri tahoista, joille voi ilmoittaa huijauksesta. Euroopan kuluttajakeskusten verkosto kehottaa kuluttajia:

• Pohtimaan, onko tarjous liian hyvä ollakseen totta.
  • Selvittämään missä verkkokauppa (sen takana oleva yritys) sijaitsee.
  • Kiinnittämään huomiota turvalliseen maksutapaan.
  • Tarkastamaan myyjän antamat tiedot itsestään, onko myyjällä verkkokaupan luotettavuusmerkki?
  • Arvioimaan verkkokaupasta kerrottujen tietojen luotettavuutta.
  • Olemaan tarkkana henkilötietojensa kanssa.

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto antaa neuvoja ja sovitteluapua

Euroopan kuluttajakeskusten verkoston keinot huijaustapauksissa ovat rajalliset. Jokaisessa EU-maassa, Islannissa ja Norjassa toimivan verkoston tehtävä on antaa kuluttajille ilmaista neuvonta-, selvittely- ja sovitteluapua riita-asioissa, jotka liittyvät rajat ylittävään kauppaan. Suomen Euroopan kuluttajakeskuksen yhteystiedot löydät täältä.

Selvissä huijaus- ja petostapauksissa kuluttajia kehotetaan kääntymään poliisin puoleen. Jos hankinta on tehty luottokortilla, voi kuluttaja vaatia hyvitystä luottoyhtiöltä. Kotimaisiin yrityksiin liittyvissä ongelmatilanteissa voi kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.

Lisätietoja:

Fraud in cross-border e-commerce.ECC-Net 2013. Raportin valmistelusta ovat vastanneet Euroopan kuluttajakeskukset Liettuassa, Irlannissa, Belgiassa ja Sloveniassa.

Tiedote 14.3.2013: Euroopan kuluttajakeskukset Pohjoismaissa varoittavat ilmaistuotteiden tilaamisesta