Glucomannan- ja Vihreä kahvi -laihdutustuotteiden markkinointi harhaanjohtavaa

Euroopan kuluttajakeskus varoittaa Glucomannan- ja Vihreä kahvi -laihdutustuotteiden kokeilupakkauksen tilaamisesta, joka johtaa määräaikaiseen sopimukseen.

Kuluttaja-asiamies ja kuluttajaneuvonta ovat saaneet satoja yhteydenottoja Konjak-Glucomannan-, Glucomannan-konjak-juurikuitu- ja Vihreä kahvi- / Green Coffee Fresh-laihdutusvalmisteista. Tuotteita on mainostettu Facebookissa, josta mainoksen klikkaaja on päätynyt Glucomannan.fi-, superkuitu.com- tai vihreäkahvi.fi-sivustolle. Kuluttajat ovat saaneet tuotteiden mainoksia myös sähköpostitse. Myös Shinewhite-hampaidenvalkaisutuotteita on markkinoitu samalla harhaanjohtavalla tavalla.

Sivustoilla laihdutusvalmisteista on tarjottu 4,90 euroa maksavaa kokeiluerää. Kuluttajille onkin tullut yllätyksenä, että kokeiluerän tilaaminen on johtanut määräaikaisen sopimuksen syntymiseen, elleivät he ole erikseen peruneet jatkotilausta 14 vuorokauden kuluessa kokeiluerän saapumisesta. Tällaista markkinointia, jossa ei kerrota selvästi tilauksen ehtoja, voidaan pitää harhaanjohtavana ja kuluttajansuojalain vastaisena.

Lue kuluttaja-asiamiehen tiedote 18.6. ja toimintaohjeet

Koska sivustojen taustalla oleva Xellim Oü on virolainen yritys, saat tarvittaessa lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, puh. 029 553 9500, ma–pe klo 10–13.