Fatkiller-tuotetoimituksista paljon valituksia – toimintaohje kuluttajille

Euroopan kuluttajakeskus on saanut elokuussa 36 valitusta latvialaisen Aliaz Cooperation SIA:n Fatkiller-painonpudotusvalmisteesta. Valtaosa valituksista on tullut kuluttajilta, jotka eivät ole tilanneet tuotetta. Osa kertoo käyneensä yrityksen verkkosivulla esimerkiksi Facebookissa olleen mainoksen perusteella ja antaneensa siellä nimensä ja osoitteensa, mutta he kiistävät painaneensa tilauspainiketta. Myyjä on tästä huolimatta lähettänyt paketin, joka sisältää tuotteen ja laskun.

”Tavaraa, jota ei ole tilattu ei tarvitse maksaa eikä palauttaa. Varminta on kuitenkin olla yhteydessä myyjään asian selvittämiseksi”, muistuttaa Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäki.

Toimi seuraavasti, jos et ole tehnyt tilausta:

• Lähetä myyjälle sähköposti, jossa kerrot saaneesi lähetyksen (yrityksen osoite: fi@fatkiller.nu)
  • Ilmoita, ettet ole tehnyt tilausta ja kysy miten myyjä haluaa paketin suhteen meneteltävän.
  • Voit kirjoittaa esimerkiksi seuraavasti:Olen saanut teiltä (PÄIVÄMÄÄRÄ) tuotelähetyksen ja laskun. En ole tilannut tuotetta, joten en maksa laskua. En suostu maksamaan virhelähetyksenne palauttamisesta aiheutuvia postikuluja. Säilytän tuotetta 3 viikon ajan, jonka jälkeen hävitän sen, jos en ole kuullut teistä. Miten haluatte menetellä tavaran suhteen?
  • Älä lähetä pakettia takaisin ennen kuin olet saanut palautusohjeet myyjältä.
  • Yritys ei voi edellyttää, että palautat tilaamatta toimitetun tavaran takaisin omalla kustannuksellasi.
  • Jos päädyt palauttamaan tavaran, muista säästää palautuskuitti.

Huomaa myös, että voit reklamoida suomen kielellä, mutta yrityksen asiakaspalvelu vastaa vain englannin kielellä. Jos asiasi ei ratkea näillä ohjeilla tai tarvitset kieliapua yrityksen vastauksen ymmärtämiseksi ota yhteyttä meihin.