Euroopan kuluttajakeskukset Pohjoismaissa varoittavat ilmaistuotteiden tilaamisesta

Internetissä ilmaisut “Ilmainen kokeilu” ja “Vain 1 euro” ovat suosittuja ja usein käytettyjä syöttejä kuluttajien houkuttelemiseksi. Viime vuosien aikana Euroopan kuluttajakeskukset Pohjoismaissa ovat saaneet yhä enemmän valituksia liittyen kokeilupakkauksiin ja tilaamatta saatuihin tuotelähetyksiin. Aiheesta kerrotaan Pohjoismaissa toimivien Euroopan kuluttajakeskusten yhteisessä raportissa.

Kuluttajat klikkaavat netissä erilaisia mainoksia, joissa tyypillisesti tarjotaan ilmaista tai erittäin edullista tuotekokeilupakkausta. Tilausprosessin aikana kuluttaja antaa yritykselle luottokorttinumeronsa esimerkiksi postituskulujen tai kokeilupakkauksen nimellisen kulun veloittamiseksi. Myöhemmin käykin ilmi, että kuluttajia on harhaanjohdettu sitoutumaan jatkuvaan sopimukseen, johon liittyy lukuisia luottokorttiveloituksia ja tuotelähetyksiä. Euroopan kuluttajakeskusten raportti keskittyy tällaisiin tapauksiin, joissa kuluttaja on tietämättään tullut sidotuksi sopimukseen.

”Suomessakin useat sadat kuluttajat ovat joutuneet tällaiseen ansaan pääasiassa Facebookissa olleiden mainosten kautta. Ongelmaksi nopeasti muuttuvassa nettimainosten virrassa muodostuu usein se, ettei kuluttaja pysty esittämään näyttöä siitä, minkälainen tilaukseen johtanut mainos tai tarjous on aikanaan ollut”, kertoo Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen johtaja Leena Lindström.

Perusvinkit turvalliseen nettiostamiseen

Euroopan kuluttajakeskusten raportissa kerrotaan, että verkko-ostoksia tekevät kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa epärehellisten yritysten tunnistamiseksi. Moni kuluttaja ei tiedä, mitä pitäisi tarkistaa ennen verkko-ostosten tekoa ja toisaalta mitä voi tehdä, jos kohtaa ongelmia ostoksen teon jälkeen. Esimerkiksi sen todistaminen, ettei kuluttaja ole saanut kaikkea olennaista tietoa tilausprosessin aikana, on osoittautunut hankalaksi. Siksi raportissa on ennen ja jälkeen ostoa -tarkistuslistat kuluttajille.

Euroopan kuluttajakeskukset kehottavat kuluttajia kiinnittämään erityisesti huomiota seuraaviin:

  • selvitä aina, kenen kanssa käyt kauppaa
  • lue aina tuotteen tai näytepakkauksen tilaamiseen liittyvät sopimusehdot, myös pikkuprintistä
  • jos tilaat jotain nettimainoksen pohjalta, ota kuvakaappaus mainoksesta ja myös tarvittaessa tilausprosessin eri sivunäkymistä.

Lue koko raportti:

Too good to be true? it probably is! Unfair Commercial Practices and Unsolicited Goods. ECC-Net, March 2013. (pdf)