Czech Airlinesin peruuntuneita lentoja koskevat vaatimukset esitettävä viimeistään nyt

Viime keväänä uutisoitiin tšekkiläisen lentoyhtiön Czech Airlinesin konkurssista. Ulkomaisten velkojien eli esimerkiksi suomalaiskuluttajien tuli esittää vaatimuksensa sikäläiselle tuomioistuimelle viimeistään 10.5.2021 niistä peruuntuneista Czech Airlines -lennoista, jotka oli ostettu ennen 10.3.2021. Lentoyhtiö kuitenkin vältti konkurssin, ja se on tällä hetkellä velkasaneerauksessa. Nyt tšekkiläinen tuomioistuin kehottaa niitä ulkomaisia velkojia, joilla on yhä edellä mainittuja saatavia lentoyhtiöltä ja jotka eivät ole niitä tuomioistuimelle ilmoittaneet keväällä 2021, esittämään vaatimuksensa. Vaatimukset on lähetettävä viimeistään 14.4.2022.

Sinun ei tarvitse tehdä uutta vaatimusta, jos olet jo esittänyt sellaisen tuomioistuimelle. Jos olet maksanut lentolippusi luottokortilla, sinulla on mahdollisuus vaatia maksu takaisin luottokorttiyhtiöltä. Pankkikorttimaksun ollessa kyseessä tarkista pankistasi, palauttaako se lentolipun hinnan sopimusehtojen nojalla.

Jos sinulla on sellaisia saatavia, joita et onnistu saamaan takaisin korttiyhtiön kautta ja joita koskevaa vaatimusta et ole aiemmin ilmoittanut tuomioistuimelle, toimi välittömästi. Tšekistä saatujen ohjeiden mukaan vaatimukset tulee lähettää tuomioistuimelle tšekin kielellä ja ensisijaisesti postitse. Löydät tarkempia ohjeita ja tšekinkielisen lomakkeen, jonka voit täyttää ja tulostaa, aiemmasta tiedotteestamme ja lentoyhtiön verkkosivuilta. Linkit sivustoille ovat alla. Huomaathan, että sivustojen tiedot kuvaavat lentoyhtiön tilaa viime keväältä.

Postita lomake liitteineen mahdollisimman pian, viimeinen postituspäivä on 14.4.2022. Postitusosoite on seuraava:

Městský soud v Praze
pracoviště Slezská 9
120 00 Praha 2
Czech Republic

Tämänhetkisten tietojen mukaan kuluttajat voivat odottaa ainoastaan noin 5 %:n osuutta vaatimastaan summasta.

Lisätietoja:

Linkki vuoden 2021 tiedotteeseemme: https://www.ecc.fi/ajankohtaista/tiedotteet/lentoyhtio-czech-airlines-konkurssissa-toimintaohjeet-kuluttajille/.

Linkki lentoyhtiön englanninkielisille verkkosivuille: https://www.csa.cz/cz-en/reorganization/.

Voit tarvittaessa kysyä neuvoja Euroopan kuluttajakeskuksesta.