Air Berlinin lennot loppuvat – toimintaohjeita kuluttajille, joiden lento on peruttu

Lentoyhtiö Air Berlin on ilmoittanut lentotoimintansa loppuvan vaiheittain lokakuun aikana. Olemme koonneet alle toimintaohjeet kuluttajille, joiden lento on peruttu. Ohjeet ja mahdollisuudet hyvitykseen ovat tämän hetkisen tiedon mukaan erilaiset riippuen siitä, milloin kuluttaja on varannut lennot, onko varaus tehty suoraan Air Berliniltä vai matkanvälittäjältä ja millä varaus on maksettu.

Jos olet juuri nyt matkakohteessa ja olet saanut tiedon paluulennon peruutuksesta ja siitä, ettei uudelleenreititystä ole tarjolla, joudut huolehtimaan paluumatkajärjestelyistä eli uuden lennon hankkimisesta ja sen kustannuksista itse. Kannattaa myös huomata, että omatoimimatkustajalla ei ole valmismatkalainsäädännön mukaista turvaa lentoyhtiön ajauduttua maksuvaikeuksiin.

Lippu ostettu ennen 15.8.2017

Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia peruutetun lennon lipun hinnan palautusta suoraan luottokortin myöntäneeltä taholta. Voit hyödyntää sivuiltamme löytyvää maksunpalautuslomaketta. Tämä toimintaohje koskee sekä niitä, jotka ostivat luottokortilla lentonsa suoraan Air Berliniltä että niitä, jotka ostivat lentonsa välittäjältä.

Jos lentoja ei ole maksettu luottokortilla, voit vaatia rahojasi takaisin konkurssipesältä. Seuraa Air Berlinin verkkosivuja, jossa kerrotaan aikanaan, miten velkojien tulee toimia. Euroopan kuluttajakeskus korostaa jo tässä vaiheessa, että palautuksen saaminen tätä kautta on valitettavasti epätodennäköistä.

Lippu ostettu 15.8.2017 jälkeen

Jos ostit liput suoraan Air Berliniltä, saat yhtiön kotisivuilla olevan tiedon mukaan hyvityksen peruutetun lentolipun hinnasta. Valitus tulee tehdä lentoyhtiölle. Valituksen voi tehdä seuraavalla yhteydenottolomakkeella: https://www.airberlin.com/en/feedback/complaint/

Jos ostit liput välittäjältä, voit esittää maksunpalautusta koskevan vaatimuksen sekä välittäjälle että lentoyhtiölle.

Jos olet maksanut luottokortilla, voit myös kääntyä luottokortin myöntäneen tahon puoleen saadaksesi hyvityksen lipuista. Voit hyödyntää tässä sivuiltamme löytyvää maksunpalautuslomaketta.

Lippu ostettu 15.8.2017 jälkeen, lento marraskuusta eteenpäin ja sittemmin peruttu

Air Berlinin verkkosivujen mukaan maksusi on näissä tapauksissa turvattu ”uskotun miehen” toimesta. Yhtiö ei toistaiseksi ole kertonut tarkemmin, miten rahanpalautusta haetaan. Voit esittää maksunpalautusta koskevan vaatimuksen sekä välittäjälle että lentoyhtiölle. Kannattaa seurata Air Berlinin verkkosivuja, jonne tullee lisätietoja.

Jos olet maksanut luottokortilla, voit myös kääntyä luottokortin myöntäneen tahon puoleen saadaksesi hyvityksen lipuista. Käytä tällöin sivuiltamme löytyvää maksunpalautuslomaketta.

Lisätietoja:

Koska tilanne elää ja muutokset ovat mahdollisia, neuvomme seuraamaan tarkasti Air Berlinin omia sivuja, jonne yhtiö on koonnut mm. usein kysyttyjä kysymyksiä: https://www.airberlin.com/en/site/landingpages/flight_information.php.

Seuraamme jatkuvasti Euroopan kuluttajakeskuksen Saksan toimipisteen Air Berlin -tietoja ja päivitämme toimintaohjeita tarvittaessa. Jos sinulla on ongelmia Air Berliniin liittyen, voit olla yhteydessä meihin.