Lentoyhtiö Czech Airlines konkurssissa – toimintaohjeet kuluttajille

Tšekkiläinen lentoyhtiö Czech Airlines on asetettu konkurssiin 10.3.2021. Ulkomaisten velkojien eli esimerkiksi suomalaiskuluttajien, joilla on saatavia lentoyhtiöltä, tulee esittää vaatimuksensa konkurssipesälle kahden kuukauden aikana, viimeistään 10.5.2021 mennessä. Kuluttajat voivat hyödyntää oheista mallilomaketta, sillä vaatimukset tulee tehdä tšekin kielellä.

Jos olet maksanut käyttämättä jääneet lentolippusi alun perin luottokortilla, voit kääntyä konkurssipesän sijaan luottoyhtiösi puoleen rahojen takaisin saamiseksi. Luottokortilla maksettaessa luottoyhtiö on konkurssitilanteessa velvollinen palauttamaan maksun kuluttajalle. Monilla luotonantajilla ja pankeilla on verkkosivuillaan lomake maksunpalautuksen hakemista varten ja se voi löytyä esimerkiksi ”korttireklamaatio”-sanalla.

Jos olet maksanut lentolipun pankkikortilla, käänny pankkisi puoleen. Useiden pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia maksunpalautusperiaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.

Jos et voi saada maksunpalautusta kortin myöntäjältä, tulee sinun osoittaa vaatimus saatavista konkurssipesälle. Vaatimukset konkurssipesälle on tehtävä tšekin kielellä 10.5.2021 mennessä. Käytä oheista ECC Tšekin toimittamaa lomaketta.

Tallenna lomake ensin omalle tietokoneellesi ja avaa tiedosto sitten Acrobat Readerissa.

Lähetä täytetty ja tulostettu lomake mahdollisine lisäliitteineen (lentovarausvahvistus, maksutosite, mahdollinen lennon peruutusilmoitus lentoyhtiöltä) 10.5.2021 Prahan tuomioistuimeen postitse osoitteeseen:

Městský soud v Praze
pracoviště Slezská 9
120 00 Praha 2
Česká republika

Jos sinulla on käytettävissä sähköinen allekirjoitus, voit lähettää lomakkeen ja liitteet myös sähköpostitse osoitteella: podatelna@msoud.pha.justice.cz

Kuluttajan asema lentoyhtiön konkurssitilanteessa on valitettavasti heikko, sillä kuluttaja on vain yksi velkoja muiden joukossa. Konkurssipesästä katetaan velat tietyn etuoikeusjärjestyksen mukaisesti ja kuluttajien saatavat ovat yleensä viimeisimpiä, jolloin pesässä ei välttämättä ole enää jaettavia varoja.

Jos sinulla on saatavia yhtiöltä ja tarvitset lisäneuvoja, voit olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen.