Toimi näin, jos saat tuotteen ilman tilausta

Euroopan kuluttajakeskus on saanut jälleen kuluttajayhteydenottoja ilman tilausta toimitetuista tuotteista. Useat kuluttajat kertovat vain käyneensä myyjän verkkosivuilla ja antaneensa mahdollisesti tietonsa näytepakkausta varten kuitenkaan tekemättä tilausta. Tilaamatonta tuotetta koskevaa laskua ei tarvitse maksaa, mutta kuluttajan tulee olla yhteydessä myyjään asian selvittämiseksi.

Kuluttajien tuoreet yhteydenotot ovat koskeneet muun muassa Horsepower ja Tentigo -nimisiä tuotteita, joita markkinoi verkossa latvialainen Aliaz Cooperation SIA. Itävallan Euroopan kuluttajakeskus kertoi alkuvuodesta 2019 saaneensa suuren joukon valituksia Aliazin Horsepower ja Tentigo -tuotteista. Myös Suomen Euroopan kuluttajakeskus seuraa tilannetta siltä varalta, että toimija olisi aktivoitumassa myös Suomessa ja kertaa tässä yleiset toimintaohjeet tilanteeseen, jossa saat tuotteen ja laskun ilman tilausta:

• Ole yhteydessä myyjään asian selvittämiseksi. Lähetä myyjälle sähköposti, jossa kerrot saaneesi lähetyksen. Sähköpostiosoitteen löydät usein laskusta.
  • Ilmoita, ettet ole tehnyt tilausta, ja kysy, miten myyjä haluaa paketin suhteen meneteltävän.
  • Jos palautat tuotteen, mutta siitä huolimatta saat muistutuslaskun tai lisätuotelähetyksiä, lähetä myyjälle uudelleen sähköpostia, jossa kerrot, että olet jo palauttanut tuotteen ja vaadi, että lasku mitätöidään.
  • Voit kirjoittaa esimerkiksi seuraavasti (voit kirjoittaa suomeksi, jos lasku tai tarjousviesti on ollut suomeksi):
    Olen saanut teiltä (PÄIVÄMÄÄRÄ) tuotelähetyksen ja laskun (LISÄÄ TILAUSNUMERO JA/TAI LASKUNUMERO). En ole tilannut tuotetta, joten en maksa laskua. En maksa virhelähetyksenne palauttamisesta aiheutuvia postikuluja. Säilytän tuotetta 3 viikon ajan, jonka jälkeen hävitän sen, jos en ole kuullut teistä. Miten haluatte menetellä tuotteen suhteen?
  • Älä maksa laskua, jos et ole tilannut tuotetta.
  • Älä lähetä pakettia takaisin, ennen kuin olet saanut palautusohjeet myyjältä.
  • Yritys ei voi edellyttää, että palautat tilaamatta toimitetun tavaran takaisin omalla kustannuksellasi.
  • Jos päädyt palauttamaan tavaran, muista säästää palautuskuitti.

Jos yritykseltä samaasi vastaus ei tyydytä tai tarvitset kieliapua yrityksen vastauksen ymmärtämiseksi, ota yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, mikäli kyseessä on toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa toimiva yritys. Toimita meille tällöin esimerkiksi sähköpostitse reklamaatiosi, myyjän vastaukset sekä saamasi lasku. Pyrimme saamaan laskun mitätöidyksi yhteistyössä Euroopan kuluttajakeskusten verkoston muiden toimipisteiden kanssa. Kotimaisten yritysten kohdalla apua saa kuluttajaneuvonnasta.