25 EU:n sisämarkkinoiden hyötyä kuluttajille

Miten EU:n sisämarkkinat ja Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) näkyvät kuluttajien arjessa? Listasimme 25 konkreettista hyötyä EU:n sisämarkkinoiden 25-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

EU:n 28 jäsenvaltiota sekä ETA-maat Norja, Islanti ja Liechtenstein muodostavat yhdessä EU:n sisämarkkinat. Tavaroiden, palvelujen, henkilöiden ja pääoman on tarkoitus liikkua näiden maiden välillä ilman että tullit, maksut, syrjintä tai kansalliset vaatimukset estävät sen. Lisäksi kaikki jäsenvaltiot laativat ja panevat yhdessä täytäntöön uusia säädöksiä.

25 EU:n sisämarkkinoiden tuomaa hyötyä

  1. Yhteisvaluutta. EU:ssa on 19 maata, joissa voit käyttää euroa. Näitä maita ovat muun muassa suositut lomakohteet Espanja, Portugali ja Kreikka.
  2. Uusi tietosuoja-asetus. Keväällä 2018 voimaan tullut tietosuoja-asetus, joka tunnetaan lyhenteellä GDPR, on yhdenmukaistanut yksityisyyden suojaa koskevaa lainsäädäntöä koko Euroopassa. Tietopaketti tietosuojauudistuksesta EU-kansalaisille.
  3. ECC-verkosto. Jokaisessa EU:n jäsenvaltiossa sekä Islannissa ja Norjassa toimii Euroopan kuluttajakeskus (European Consumer Centre, ECC-Net), joka tarjoaa kuluttajille maksutonta apua ja neuvontaa maiden rajat ylittävää kauppaa koskevissa asioissa. Verkoston toiminta on alkanut vuonna 2005. Suomessa Euroopan kuluttajakeskus toimii Kilpailu- ja kuluttajaviraston yhteydessä.
  4. Verkkovierailu samalla taksalla EU:n/ETA:n alueella. Uusien verkkovierailusääntöjen ansiosta sinun ei tarvitse yleensä maksaa lisämaksuja käyttäessäsi matkapuhelinta EU:n sisällä, Norjassa, Liechtensteinissa tai Islannissa. Maksat verkkovierailusta pääsääntöisesti saman verran kuin kotimaassa. Lue lisää verkkovierailuista.
  5. Vakiokorvaukset lentoihin liittyvissä ongelmatilanteissa. EU:ssa on voimassa lentomatkustajan oikeudet, joissa määritellään muun muassa vakiokorvaukset, joita voit tietyin edellytyksin hakea lentojen viivästys- ja peruutustilanteissa. Lue lisää lentomatkustajan oikeuksista.
  6. Ilmainen ECC-Net Travel -matkasovellus. Sovellus pitää sinut selvillä oikeuksistasi kuluttajana, kun matkustat ja teet hankintoja EU-alueella. Se tarjoaa apua 24 eri kielellä. Lue lisää ja lataa sovellus puhelimeesi täältä.
  7. Turvaa aikaosuussopimusten (timeshare) ja lomatuotteiden yhteydessä. Niin sanottu aikaosuusdirektiivi tuo sinulle turvaa lomamajoitusta koskevien aikaosuussopimusten yhteydessä. Timeshare tarkoittaa yleensä viikon tai kahden kestävää osa-aikaista käyttöoikeutta tiettyyn kiinteistöön, lomakohteessa sijaitsevaan vapaa-ajanasuntoon tai esimerkiksi veneeseen. Tämä saattaa olla jäsenyys klubissa tai se voi oikeuttaa pisteisiin, joilla voit hankkia samantyyppisen majoituksen toisessa lomakohteessa. Aikaosuussopimuksia kaupataan useimmiten kuluttajille etelän lomakohteissa, esimerkiksi Kanarian saarilla. Tutustu muistilistaamme.
  8. Oikeus peruuttaa etäkauppa. Sinulla on lakisääteinen oikeus peruuttaa etäkauppa eli esimerkiksi verkko-ostos 14 päivän kuluessa, kun myyjäyritys sijaitsee EU:ssa/ETA:n alueella. Peruuttamisoikeus ei koske esimerkiksi mittatilaustuotteita. Tutustu etäkaupan peruuttamisoikeuteen.
  9. Reilummat kaupankäyntitavat. Polkumyynnin vastaisen EU-asetuksen tarkoituksena on suojella EU:n omia tuottajia ja yrittäjiä epäoikeudenmukaisilta kauppatavoilta muun muassa lopettamalla sellaisten tuotteiden tuonti, joiden hintaa on keinotekoisesti alennettu valtion puuttumisella. Lue lisää uusista polkumyynnin vastaisista säännöistä.
  10. Turvalliset tavarat ja tuotteet. Kattava turvallisuusdirektiivi ja CE-merkintää koskeva standardi varmistavat, että tuoteturvallisuus on Euroopassa erittäin korkea. Suomessa on vastikään käynnistynyt usean toimijan yhteinen Omalla vastuulla -kampanja, joka opastaa kuluttajia valitsemaan turvallisempia tuotteita verkko-ostoksilla.
  11. Mahdollisuus asua ja työskennellä missä haluat. Harkitsetko muuttoa toiseen EU-maahan? Vapaata liikkuvuutta koskevan sopimuksen ansiosta se on mahdollista. Lue lisää EU-kansalaisten vapaasta liikkuvuudesta.
  12. Turvallisempi maksukortin käyttö. Toinen maksupalveludirektiivi astui voimaan tänä vuonna, mikä näkyy kuluttajille muun muassa siinä, että korttimaksuista perittävissä olevia kustannuksia rajoitetaan ja väärinkäyttöä vastaan on tarjolla parempaa kuluttajansuojaa. Lue lisää muutoksista.
  13. Reklamointioikeus virheellisestä tuotteesta. Jos ostat tuotteen EU:n alueella, myyjällä on vähintään kahden vuoden virhevastuu. Voit reklamoida myyjälle, jos tuotteeseen tulee vikaa. Näin teet valituksen myyjälle.
  14. Turvatut linja-automatkat. Linja-automatkustajien oikeuksista kaukoliikenteessä on säädetty EU-asetuksessa. Lue lisää linja-automatkustajan oikeuksista.
  15. Laajempi ostosvalikoima. Euroopan sisämarkkinoiden avoimuus tarjoaa sinulle enemmän vaihtoehtoja, alempia hintoja ja tavaroita, joita ei ole saatavilla kotimarkkinoillasi. Yhteinen valuutta helpottaa hintavertailua. Lue lisää sisämarkkinoista.
  16. Yksinkertaisemmat oikeusmenettelyt. EU:ssa on kehitetty maiden rajat ylittäviä kuluttajakysymyksiä koskevia yksinkertaistettuja oikeusmenettelyjä, kuten eurooppalainen vähäisiä vaatimuksia koskeva menettely (European Small Claim Procedure) ja eurooppalainen maksamismääräysmenettely (European Payment Order Procedure), jotta sinä kuluttajana saisit helpommin apua.
  17. Ei tullimaksuja. Huolestuttavatko tullimaksut, kun teet ostoksia verkossa? EU:n sisällä ei makseta tulleja. Lue lisää nettiostosten tullaamisesta, kun tilaat EU:n ulkopuolelta.
  18. Uusi matkapaketteja ja matkapalveluyhdistelmiä koskeva laki. Vastikään voimaan tullut EU-direktiivi koskee vuosittain Euroopassa miljoonia matkustajia, jotka varaavat erityyppisiä matkapaketteja. Kun ostat matkapaketin eli esimerkiksi lennon ja majoituksen yhdellä kertaa, sinulla on turvatumpi asema kuin esimerkiksi pelkän lentolipun varanneella matkustajalla riippumatta siitä, ostitko kotimaiselta tai toisessa EU-maassa toimivalta matkanjärjestäjältä. Matkapakettia kutsuttiin valmismatkaksi aiemmassa laissa. Lue lisää matkapaketeista.
  19. Vaihtoehtoja riitojen ratkaisemiseksi. ADR-direktiivi (alternative dispute resolution) ja ODR-foorumi (online dispute resolution) ovat työkaluja, joiden avulla Euroopan kuluttajakeskusten verkosto ja Euroopan kuluttajakeskus Suomessa voivat edistää riitojen ratkaisua kuluttajien ja yritysten välillä. ODR-foorumi auttaa etenkin verkkokaupan riidoissa ja siellä voi asioida myös suomeksi. Lue lisää ADR- ja ODR-toiminnasta.
  20. Helpommat pankkisiirrot. Yhteinen euromaksualue, SEPA, on luotu helpottamaan pankkisiirtoja EU:n sisällä. Lisätietoa maksamisesta EU-alueella.
  21. Sisältöpalvelut käytössäsi EU-alueella. Voit jatkossa käyttää tilaamiasi suoratoistoisia sisältöpalveluja (esimerkiksi Netflix) kaikissa EU-maissa. Uudet säännöt on pantava täytäntöön kaikissa EU-maissa vuoden 2018 loppuun mennessä.
  22. Vammaisten tuki matkoilla. Yksi EU:n hanke on niin kutsuttu vammaiskortti, jonka tarkoitus on muun muassa helpottaa vammaisten henkilöiden matkustusta EU-maiden välillä. Suomi on mukana ensimmäisten maiden joukossa, joissa korttia voi hakea.
  23. Sairaanhoitoa missä tahansa. Eurooppalaisen sairaanhoitokortin avulla voit saada lääketieteellisesti tarpeellista sairaanhoitoa matkustaessasi tai oleskellessasi tilapäisesti missä tahansa 28 EU-maassa sekä Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa ja Sveitsissä samoin ehdoin ja samoin kustannuksin kuin kyseisessä maassa vakuutetut.
  24. Mahdollisuus valita haluamasi pankki. Pääomien vapaa liikkuvuus tarkoittaa, että sinulla on oikeus avata pankkitili missä tahansa EU-maassa. Lisätietoa pankkitilin avaamisesta toisessa EU-maassa.
  25. Maantieteellisen syrjinnän loppuminen. Vuoden 2018 lopussa geoblokkausasetuksen myötä EU:ssa tulee kielletyksi syrjiä kuluttajia ja yrityksiä hinnoissa, myynnissä tai maksuehdoissa tilausmaan perusteella.