Tips för näthandel inför julsäsongen

Den internationella rabattkampanjen Black Friday och den efterföljande Cyber Monday lockar många att göra sina julinköp och andra inköp på nätet redan i november. När du handlar på nätet lönar det sig dock att komma ihåg några tumregler: kontrollera vad säljaren berättar om sig själv, i vilket land butiken är belägen och varifrån produkterna levereras, vad produktens ursprungliga pris är, om du har returrätt, vad den uppskattade leveranstiden är, hur returer fungerar och slutligen – betala med kreditkort.

Säsongen påverkar leveranstiderna

Under högsäsong lönar det sig att förbereda sig på att de utlovade leveranstiderna kan bli längre. Därför är det bra att beställa julklapparna i god tid, särskilt om du beställer dem från utlandet, så att de säkert hinner komma fram före jul. Webbutiker meddelar ofta på förhand om förseningar i leveranstiderna är att vänta. Det lönar sig att kontrollera den uppskattade leveranstiden redan i beställningsskedet, men observera att förseningar ändå är möjliga. Uthämtningsställen för paket kan bli överbelastade före jul och ditt paket kan styras till ett annat uthämtningsställe. Detta kan också orsaka förseningar och ytterligare besvär. Ibland har nyckfullt väder orsakat förseningar i till exempel flygfrakten. Under högsäsong lönar det sig också att överväga alternativ med snabb leverans – genom att välja ett något dyrare leveransalternativ kan produkten komma fram snabbare. Du kan också leta efter samma produkt i andra webbutiker och kontrollera vilka leveranstider andra butiker erbjuder.

Var uppmärksam på prisuppgifterna

Det är bra att vara vaksam mitt bland alla Black Friday-erbjudanden. Om en säljare marknadsför en vara till ett rabatterat pris måste säljaren ange det lägsta priset som varan har marknadsförts till under de 30 dagar som föregår prissänkningen. Detta förverkligas dock inte alltid i alla webbutiker, utan vissa webbutiker kan tillfälligt höja priserna på produkter strax före en rabattkampanj börjar och sedan sänka priserna tillbaka till normal nivå när kampanjen börjar. Detta kan ge konsumenterna intrycket att produkterna är rabatterade, när de i själva verket säljs till normala priser. Det lönar sig att jämföra priser mellan olika butiker.

Konsumenten kan i allmänhet förvänta sig att webbutiker har angett prisuppgifterna omsorgsfullt. Ibland finns det dock fel i prisuppgifterna. Ett ovanligt förmånligt pris utanför en rabattkampanj kan tyda på ett fel i prisuppgifterna. En beställning kan lyckas till ett felaktigt pris, men konsumenten bör vara beredd på att säljaren kan åberopa ett prisfel vid betydande fel och avbryta hela beställningen.

Ibland kan det också förekomma bristfälliga eller felaktiga produktuppgifter i webbutikerna. Innan du gör en beställning bör du därför noggrant kontrollera vad du köper. Det lönar sig att fästa särskild uppmärksamhet vid produktens tekniska egenskaper, storlek, färg, leveranstid, pris och eventuella leveransavgift. Vid beställning från länder utanför EU kan leveransen vara dyrare än själva produkten.

Det finns skillnader i betalningssätten

Webbutiker erbjuder i allmänhet flera olika betalningssätt. Konsumenten kan erbjudas till exempel en faktura, webbutikens eget kreditavtal, kontoöverföring och betalning med betalkort. Faktureringen sköts ofta via en förmedlare, till exempel Klarna eller Qliro. I de flesta fall är det bästa alternativet för konsumenten att betala med kreditkort. När du betalar med kreditkort kan du kräva återbetalning från din egen kreditgivare om säljaren till exempel inte levererar beställningen och inte returnerar dina pengar, eller om butiken går i konkurs. Motsvarande skydd ingår också i vissa bankkort – detta framgår av villkoren för ditt eget kort.

Bankerna har också ofta egna tilläggstjänster för betalkort, till exempel en tilläggstjänst för näthandel, som ger skydd för transaktioner i webbutiker. Ibland täcker även hemförsäkringen skador som orsakats av felaktiga beställningar gjorda av en konsument.

Se upp för varumärkesförfalskningar och alltför bra erbjudanden

Den som ska få julklappen kan uppskatta högklassiga och välkända varumärken, men när du köper sådana på nätet lönar det sig att välja webbutik omsorgsfullt. Under de senaste åren har Konsument Europa Finland fått många anmälningar om varumärkesförfalskningar från konsumenter, särskilt om förfalskningar från Kina.

Det är vanligt att finsk- eller engelskspråkiga webbutiker, där konsumenten hamnar till exempel via reklam i sociala medier, säljer enskilda varumärken och ger konsumenten intrycket av att butiken är finländsk eller europeisk. Tyvärr stämmer detta inte alltid. Ofta blir kunden besviken när den beställda varan aldrig anländer, eller när konsumenten får en tydlig varumärkesförfalskning eller helt fel produkt.

När du överväger att köpa märkesprodukter på nätet ska du se till att den webbutik du väljer är tillförlitlig och äkta. På de egna webbsidorna för välkända varumärken finns ofta en lista över varumärkets officiella återförsäljare. Kontrollera att du hittar företagets kontaktuppgifter på webbplatsen och läs också igenom beställningsvillkoren. Om du inte redan är bekant med butiken lönar det sig ofta att använda en sökmotor för att hitta andra konsumenters erfarenheter av ifrågavarande butik. Att göra efterforskningar och ta reda på bakgrundsinformation kan hjälpa dig att undvika besvikelser. Kom också ihåg att ett erbjudande som låter alltför bra faktiskt kan vara precis det: för bra för att vara sant.

Ångerrätt vid näthandel och felaktiga beställningar

När du köper en vara på nätet gäller i allmänhet 14 dygns ångerrätt och du kan returnera produkterna, men detta gäller inte nödvändigtvis alla inköp som gjorts på nätet och det är inte alltid gratis att returnera produkter. Det är bra att på förhand kontrollera ångerrätten och webbutikens returpraxis på butikens webbplats eller i beställningsvillkoren. När du gör en beställning bör du också tänka på att ju längre bort du eventuellt måste returnera produkter, desto dyrare är det – därför är det också viktigt att veta vem som ansvarar för returkostnaderna och från vilket land produkten levereras.

Många webbutiker erbjuder en längre ångerfrist än två veckor under julsäsongen – ibland kan man behöva vänta ända till julafton för att kunna se om en tidigt köpt julklapp är passande. Det är dock viktigt att notera att alla nätköp inte har ångerrätt. Detta gäller särskilt hygienprodukter och skräddarsydda produkter, såsom måttbeställda kläder eller produkter som har personifierats enligt konsumentens önskemål. I allmänhet har inte heller flygbiljetter som köpts på nätet ångerrätt, men det kan vara möjligt att ändra tidpunkt för flyget. Det viktigaste är att noggrant kontrollera biljettens villkor före köpbeslutet och val av biljettyp, eftersom villkoren kan variera. Dyrare biljetter har ofta mer flexibla villkor.

Ibland kan det dock förekomma fel även från säljarens sida. Du kan få en produkt som skiljer sig från den produkt som du beställde eller som är defekt. Om du upptäcker ett sådant fel rekommenderar vi att du meddelar säljaren om det så snart som möjligt. Att ångerfristen löper ut utgör inget hinder för att rapportera ett fel och reklamera en produkt. Om du får en felaktig eller defekt produkt ska du returnera den, och säljaren är skyldig att korrigera felet, till exempel genom att reparera produkten. Säljaren är också skyldig att ersätta alla kostnader som har uppstått på grund av felet, som till exempel returkostnader.

Kom åtminstone ihåg följande!

  • Före ett köp lönar det sig att göra ett omsorgsfullt förberedande arbete: jämföra priser och olika säljares villkor, fundera på om du verkligen behöver produkten och om den kommer till nytta. Det lönar sig att överväga köp i webbutiker precis som du överväger andra köp. Låt inte rabatterna eller tidspressen påverka ditt omdöme.
  • För att kunna reda ut eventuella problemsituationer är det väsentligt att veta vilket land företaget du handlar med är baserat i, var webbutiken är belägen. Språket på webbplatsen eller webbadressen avslöjar inte nödvändigtvis säljarens plats. Dessutom lönar det sig att komma ihåg att produkterna kan levereras från ett annat land än det land där säljaren är belägen. Denna information framgår ofta av beställningsvillkoren. Många webbutiker fungerar enligt dropshipping-principen, vilket innebär att de inte har ett eget produktlager – då kan leveransen ofta ske från Kina, även om butiken ligger inom EU-området.
  • Fäst uppmärksamhet vid på vilka språk du kan uträtta ärenden i webbutiken. Även om webbplatsen är finskspråkig och du kan göra en beställning på finska, kan det hända att kundservicen endast fungerar på engelska eller något annat språk. Detta kan ha stor betydelse för hur smidig din beställning blir, särskilt om det uppstår problemsituationer. Kontrollera kundservicens kontaktuppgifter och vad som står om kundservicen i beställningsvillkoren.
  • Kontrollera att du hittar webbutikens kontaktuppgifter på webbplatsen. Om det enda sättet att ta kontakt är via ett webbformulär och informationen om företaget inte innehåller en gatuadress, ett telefonnummer eller en e-postadress, lönar det sig att vara försiktig.
  • Innan du bestämmer dig för att göra ett köp lönar det sig att kontrollera recensioner och respons från andra kunder om den ifrågavarande webbutiken. Det kan du göra med hjälp av sökmotorer genom att mata in webbutikens namn i sökmotorn. Detta ger dig värdefull information om webbutikens tillförlitlighet och vad andra har upplevt. Om erbjudandena verkar för bra för att vara sanna ska du vara extra försiktig.

Genom att använda sunt förnuft, kontrollera webbutikens kontaktuppgifter, produktuppgifter och beställningsvillkor samt välja ett säkert betalningssätt, kan du julhandla tryggt på nätet och dra nytta av fördelarna med rabattförsäljning.

Om du har gjort en beställning från en webbutik i ett annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien och ärendet inte kan lösas direkt med företaget kan du be oss på Konsument Europa Finland om råd i tvister och problemsituationer. När det gäller webbutiker utanför dessa länder kan Konsument Europa Finland inte erbjuda medlingshjälp i problemsituationer, utan endast allmänna råd. I vissa fall kan konsumenten vända sig till företagets egen tvistlösning. När det gäller inhemska företag får du råd av KKV:s konsumentrådgivning.

Mer information:

Den här artikeln är en del av Konsumet Europas nyhetsbrev 4/2023.