Huijarit kuriin!-projektets kampanj: Undvik nätbutiksbedrägerier

På nätet kan vem som helst stöta på bedrägerier, men alla kan också lära sig att undvika dem. Det är allt svårare att identifiera bedrägerier i sociala medier och man kan inte alltid kontrollera nätbutikernas tillförlitlighet när till exempel ett lockande erbjudande väcker uppmärksamheten. Den här veckan kommer projektet Huijarit kuriin!, som koordineras av Konsumentförbundet, att driva kampanj tillsammans med sina samarbetsparter för att förebygga näthandelsbedrägerier.

Det har tidigare varit lätt för konsumenten att upptäcka näthandelsbedrägerier av till exempel dåliga webbplatser eller bristfällig information om produkterna. När bedrägerierna blir bättre och nätanvändningen i allt högre grad överförs till mobilen uppstår nya problem.

I en mobilmiljö är webbplatsen ofta mindre än i en bordsdator eller bärbar ruta och informationen är inte lika lätt att se. Många bedragare försöker också styra konsumentens uppmärksamhet till fel ställe, varvid offret inte inser att han eller hon hamnat på en bluffsida.

Nätbutiksbedragare gör ofta reklam för sina sidor även i sociala medier, vilket gör att bedrägerier lätt blandas med äkta reklam och produkter som annonseras av influerare på sociala medier. Det är ofta så enkelt att köpa på sociala medier och mobiler att man till exempel inte kommer ihåg att kontrollera webbplatsens tillförlitlighet.

Fem tips för säkrare nätköp

  1. Stanna upp: Bedragarna pressar med brådska och för bra erbjudanden.
  2. Granska: Innehåller URL bokstaven s (https://) och en hel låsikon före den.
  3. Utred: Hittar du företagets kontaktuppgifter i webbutiken? Har dina vänner hört talas om butiken? Har människor skrivit goda erfarenheter om webbplatsen?
  4. Läs: Har det tydligt angetts vilka andra avgifter, såsom tullar och skatter, som är förknippade med köpet utöver priset?
  5. Kontrollera: Är leveranstiden och beställningsvillkoren tydligt uttryckta?

Att köpa på nätet och använda sociala medier är en del av denna dag. En kunnig konsument är dock noggrann och vet hur man kan undvika bedrägeri. Mer information om att identifiera bedrägerier hittas på www.huijausinfo.fi.

Kampanjen genomförs i samarbete med:

Konsumentförbundet

Konsument Europa

Finsk Handel

Konkurrens- och konsumentverket

Cybersäkerhetscentret (Transport- och kommunikationsverket Traficom)

Brottsofferjouren

Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes)

Tullen