Tysk DefShop i konkurs – agera snabbt

Det tyska företaget DefShop GmbH har satts i konkurs i början av december. Företaget driver en webbshop för streetwear på adressen Def-shop.fi. Om du har en fordran mot DefShop och har betalat för ditt köp med kredit eller om det har funnits en betalningsförmedlare som erbjuder köparskydd, bör du i första hand vända dig till en sådan part för att få tillbaka dina pengar. Annars måste du framställa din fordran i konkursförfarandet. Fordringar måste anmälas till konkursförvaltaren i Tyskland senast den 15 januari 2026.

Konsument Europa Finland har under det gångna året fått över 30 konsumentkontakter angående DefShop. Anmälningarna har särskilt handlat om problem med att avbryta köp och funktionaliteten hos webbshopens kundservice. Kontakter har även kommit till Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) konsumentrådgivning.

Har du en fordran mot DefShop?

En fordran är en prestation som du har rätt att få från DefShop. Det kan till exempel vara det belopp du har betalat för en produkt som DefShop aldrig levererade till dig eller där det finns ett fel som DefShop ansvarar för. Det kan också vara en skadeståndsfordran.

Framställ en fordran till kreditgivare, kortföretag eller betalningsförmedlare:

  • Om du har betalat ditt köp med kredit, kan du kräva ersättning från kreditgivaren enligt konsumentskyddslagen. Mer information om kreditgivarens ansvar finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats.
  • Om du har betalat ditt köp med ett debetkort, kontrollera med din bank om du har möjlighet att få tillbaka dina pengar.
  • Om det har funnits en betalningsförmedlare som erbjuder extra skydd för köpet, kan du också framställa en begäran om återbetalning till denna part. Till exempel har Klarna och Paypal sådana köparskydd.

Framställ en fordran i konkursförfarandet:

  • Fordran kan framställas elektroniskt i den konkursportal som DefShops konkursbo har upprättat: https://def-shop-inso.de/. Webbplatsen har en version på engelska och på tyska.
  • Konkursboet kommer att skicka instruktioner för hur man använder portalen via e-post till alla kända borgenärer. När du har fått detta e-postmeddelande kan du registrera din fordran. På portalens webbplats finns det tyskspråkiga och engelskspråkiga instruktioner för hur man anmäler en fordran. Följ ärendets utveckling i portalen.
  • Om du inte kan lämna in din fordran via portalen kan du skicka din fordran med post till Tyskland. Postadressen anges i det e-postmeddelande som konkursboet skickar till dig.
  • Fordran måste framställas till konkursförvaltaren i Tyskland senast den 15 januari 2026.
  • Tänk på att konkursförfarandet kan ta lång tid och det kommer att klarna senare hur mycket pengar som återstår att fördela till borgenärerna.

Om du har frågor angående din fordran kan du kontakta Konsument Europa Finland. Observera att vår kundservice är stängd under julveckan 22–26 december 2025.

Våra kontaktuppgifter: Konsument Europas kontaktuppgifter – Konsument Europa Finland