Konsument Europa Finland och Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) konsumentrådgivning har på kort tid fått flera tiotals kontakter om en hälsobedömningstjänst på Parempiterveys.com. Konsumenterna säger att det inte var tydligt att ifyllandet av hälsobedömningen skulle leda till en faktura. Enligt konsumentskyddslagen måste näringsidkaren säkerställa att konsumenten uttryckligen godkänner betalningsskyldigheten när beställningen görs i en webbutik. Om detta inte sker är beställningen inte bindande för konsumenten.
Under augusti fick Konsument Europa Finland 20 klagomål om Parempiterveys.com. KKV:s konsumentrådgivning fick lika många. Enligt anmälningarna har konsumenterna fyllt i en finskspråkig hälsobedömningsenkät på webbplatsen. En del har kommit dit via annonser i sociala medier, bland annat på Facebook och Instagram.
Efter beställningen har konsumenterna fått en orderbekräftelse, en hälsorapport, digitala guider och en faktura på 89 euro. Näringsidkaren erbjuder 20 euros rabatt om fakturan betalas snabbt.
Betalningsskyldigheten ska framgå av beställningsknappen
Näringsidkaren måste säkerställa att konsumenten tydligt godkänner betalningsskyldigheten vid beställning. Om beställningen görs via en knapp ska det klart framgå av texten att den innebär en betalningsskyldighet.
På Parempiterveys.com står det nu ”Lähetä” på knappen. Det uppfyller inte lagens krav, eftersom texten inte visar att beställningen innebär en betalningsskyldighet. Därför är beställningen inte bindande och konsumenten har rätt att annullera den.
Så här gör du om du har fått en faktura
En obefogad faktura ska inte betalas. Lämna ändå ett klagomål till näringsidkaren.
1. Skriv ett klagomål
- Om du inte har betalat, kräv att beställningen annulleras och fakturan makuleras. Motivera med att beställningsknappen inte uppfyller lagens krav och hänvisa till detta meddelande.
- Om du har betalat, kräv återbetalning. Motivera med samma skäl och hänvisa till detta meddelande. Näringsidkaren måste enligt lag återbetala pengarna utan dröjsmål och senast inom 30 dagar efter att du meddelat om annulleringen.
- Du kan skriva på finska.
2. Skicka klagomålet snabbt och spara dokumentationen
- Skicka via kontaktformuläret på Parempiterveys.com.
- Ta en skärmdump eller ett foto av meddelandet innan du skickar det. Spara även svaret du får.
- Skicka kravet senast ett år efter beställningen, men agera gärna snabbare.
3. Om du får ett inkassokrav
- Meddela inkassoföretaget att fakturan är obefogad och hänvisa till samma skäl som i klagomålet.
- Informera Konsument Europa Finland om inkassokravet.
- Ett meddelande eller hot om inkasso betyder inte att indrivningen har inletts.
Konsumentmyndigheterna har tidigare fått kontakter om liknande hälsobedömningstjänster. På Parempiterveys.com anges en ungersk näringsidkare som bakgrundsföretag, men det är ännu oklart om det är samma aktör som bakom tidigare webbplatser.