Europeiska kommissionen kommer att stänga den europeiska plattformen för tvistlösning online (ODR-plattformen) den 20 juli 2025. Du kan använda plattformen fram till den 19 juli 2025, men det har inte varit möjligt att lämna in nya klagomål sedan mars 2025. All information och alla dokument som är relevanta för ditt ärende bör hämtas och sparas innan plattformen stängs.
All användarinformation på ODR-plattformen kommer att raderas permanent efter plattformens stängning. Tänk därför på att exportera alla uppgifter som är relevanta för ditt ärende före den 19 juli 2025.
Om du får problem med nedladdningen av dina uppgifter från ODR-plattformen kan Europeiska kommissionen hjälpa dig. Skicka ett e-postmeddelande till JUST-EC-ODR-REPEAL@ec.europa.eu. Observera att denna elektroniska postlåda endast är avsedd för förfrågningar som rör nedladdning av dina uppgifter. Kommissionen kommer att svara dig inom 15 arbetsdagar.
För andra frågor som rör ODR-plattformen kan du kontakta din nationella kontaktpunkt. I Finland är detta uppdrag tilldelat Konsument Europa. Om du har frågor om ODR-plattformen kan du kontakta oss via e-post på odr@kkv.fi eller per telefon på +358 9 5110 1205.
Efter att plattformen har stängts kan konsumenter vända sig till Konsument Europa Finland vid gränsöverskridande konsumenttvister. Du kan kontakta oss via våra kontaktformulär eller per telefon. Europeiska kommissionen och de nationella kontaktpunkterna kommer även att lansera en ny webbplats som vägleder konsumenter i att hitta lämpliga tvistlösningsorgan.
ODR-plattformen lanserades 2016 för att underlätta lösningen av tvister som gäller e-handel. Plattformen gjorde det möjligt för konsumenter och näringsidkare att kommunicera om tvister och vid behov hänskjuta dem till ett godkänt tvistlösningsorgan utanför domstol.
Mer information:
Tvistlösning på nätet (Europeiska kommissionens webbplats)