Ångrar du dig efter Black Friday? Fem fakta om ångerrätt

Många konsumenter utnyttjar populära reakampanjer som t.ex. Black Friday för att skaffa sig nödvändiga produkter eller köpa årets julklappar. Ibland kan det ändå hända att man gör ett impulsköp eller felköp som man senare ångrar. Konsumenteuropa i de nordiska länderna påminner konsumenterna om ångerrätten som gäller alla köp på webben i EU.

Om du ångrar dig ditt köp på webben:

1) Du har 14 dagar på dig att ångra ett köp – i hela EU
Om du köper en produkt i en webbutik inom EU-området, Norge eller Island har du 14 dagars ångerrätt för de flesta produkter. Om du är osäker på vilket land webbutiken ligger i, kan du kontrollera det genom att leta reda på kontaktuppgifterna på webbutikens hemsida och kontrollera webbutikens geografiska adress. Om du inte hittar denna information i webbutiken, utan endast ett elektroniskt formulär eller en e-postadress, lönar det sig att betrakta webbutiken med reservation och att vara beredd på att webbutiken kan ligga t.ex. i Kina, oberoende av vilket språk som används i webbutiken eller vilken landskod webbdomänen har. Ångerfristen på två veckor räknas från det att du får produkten. Ångerrätten gäller inte bl.a. flygresor, måttbeställda varor eller förseglade varor som inte kan returneras av hälsomässiga eller hygieniska skäl efter att förpackningen öppnats.

2) Du kan bekanta dig med produkten hemma
När du köper något på webben kan du bekanta dig med produkten hemma på samma sätt som i en fysisk butik. Det kan hända att du inte går miste om ångerrätten ens om du börjar använda varan. Däremot har du ansvaret om varans värde sjunker. Om varan inte längre kan säljas vidare efter att du använt den är du tvungen att betala hela priset även om du returnerar produkten. Det finns vissa undantag: det finns ingen ångerrätt t.ex. för måttbeställda. Ångerrätten gäller inte heller t.ex. produkter som levererats förseglade efter att förseglingen brutits om produkten av hälsomässiga eller hygieniska orsaker inte kan returneras. Sådana produkter är t.ex. kontaktlinser och fuktkrämer.

3) Då man ångrar ett köp har den som betalar returkostnaderna ansvaret för varan

När du utnyttjar din rätt att ångra ett köp fastställs ansvaret för produkten utifrån vem det är som betalar returkostnaderna – du eller försäljaren. Om säljaren betalar returkostnaderna och således också väljer transportföretaget, har säljaren ansvaret för varan genast efter att du överlämnat varan till transportföretaget. Om det är du som svarar för returkostnaderna är det också du som har ansvaret för varan tills webbhandlaren har mottagit varan du skickat. Om varan skadas eller försvinner under transporten kan det hända att du inte får dina pengar tillbaka. I det här fallet kan du lämna en yrkan hos transportföretaget. Kom i varje fall alltid ihåg att spara kvittot som du får av transportföretaget när du överlämnar varan för returtransport.

4) Du betalar leveranskostnaderna om inte annat meddelas
När du returnerar en vara, betalar du returkostnaderna själv om inte annat överenskommits i beställningsvillkoren. Många webbutiker erbjuder ändå gratis retur och en ångerrätt som är längre än 14 dagar, särskilt innan jul. Det här är till hjälp för den som köper julklappar och vill sköta sina ärenden i god tid före julen. Kom alltid ihåg att kontrollera om webbutiken i fråga erbjuder gratis retur. Följ webbutikens instruktioner när du returnerar en vara.

5) Du behöver vänta i högst 14 dagar för att få återbetalning
När du ångrar ett köp ska säljaren återbetala köpesumman utan dröjsmål och senast inom 14 dagar från att säljaren mottagit anmälan om ånger av köp. Säljaren får innehålla återbetalningen tills varan har återlämnats eller köparen visat att varan returnerats, till exempel med ett returkvitto. Säljaren ska återbetala summan med samma betalningssätt som du själv använt. Återbetalningen får inte orsaka kostnader för dig. Återbetalningen kan göras på ett annat sätt, till exempel med presentkort, endast om du ger ditt samtycke till det.

Mer information:

Checklista för köp på nätet (Ecc.fi)

Tips för julklappsuppköp på webben. Konsumenteuropa i
Finlands nyhetsbrev 4/2018.

Konsumenteuropa

Jurist Kaisa Metsätähti, tfn 029 553 6885