Ohjeet virolaisen Lumone Oü:n Melaton Max -tuotetta tilanneille kuluttajille

Varoitimme kuluttajia maaliskuun alussa Melaton Max -tilausansasta. Kampanjassa tarjottiin kuluttajille uniongelmiin tarkoitettua melatoniinivalmistetta 2 kuukauden tarvetta vastaava määrä 1 euron postikulujen hinnalla. Euroopan kuluttajakeskuksen arvion mukaan kyse on tilausansasta, jonka seurauksena kuluttajat ovat saaneet tuotelähetyksen, jota he eivät ole tilanneet  sekä  laskuja, jotka eivät ole aiheellisia.

Lumone Oü:n MelatonMax -mainoksen keskeisiä elementtejä olivat ja ovat edelleen

• kaksi kuukautta veloituksetta
  • ei sitoutumista pidempiaikaiseen sopimukseen
  • kotimaisuustakuu
  • nopeimmille tilaajille muumimuki kaupan päälle sekä
  • kuva purkista ja siinä teksti ”toimitus vain 1 €”.

Todellisuudessa yritys on kuitenkin kaupannut  yhdeksän kuukauden käyttöä vastaavaa tuote-erää (270 kpl Melaton Max -valmistetta). Tätä Euroopan kuluttajakeskukseen yhteyttä ottaneet kuluttajat eivät ole havainneet, eikä heidän voi olettaakaan sitä havainneenkaan, koska tarjoussivulla ei ole ollut siitä mainintaa.

Tilausten peruuttaminen ei ole ollut kuluttajille mahdollista koska toimituksen sisältöön on päässyt tutustumaan vain avaamalla tuotepaketin. Useimmat kuluttajat kertovat, että kyseessä ei ole ollut mainoksessa kuvattu purkki, vaan muovipussilähetys, jonka sisältöä tai tuotteen kappalemäärää ei ole voinut nähdä pussia avaamatta. Peruutusoikeuden käyttäminen on kuitenkin yrityksen vakioehdoissa sidottu siihen, että tuotelähetys palautetaan avaamattomana.

Toimintaohjeet kuluttajalle

Jos edellä kuvatut seikat liittyvät myös sinun tilaukseesi, neuvomme lähettämään yritykselle ja laskuttajalle esimerkiksi seuraavansisältöisen viestin:

Olen tilannut kahden kuukauden tarvetta vastaavan erän Melaton Max -tuotetta 1 €:n toimituskulujen hinnalla. Olen toimituksen saatuani avannut pakkauksen ja todennut, että se ei ole sovitun mukainen. Katson, että sopimusehtonne, joiden mukaan olisin sitoutunut 180 €:n hintaisen tuotelähetyksen vastaanottamiseen, on kannaltani odottamaton, yllättävä ja ankara ettekä ole yrityksenä tehnyt mitään tämän virheellisen mielikuvan syntymisen ehkäisemiseksi. Sen vuoksi katson, että en ole velvollinen maksamaan 180 €:n laskuanne. Sen sijaan tulen suorittamaan 1 € toimituskulun osoittamallenne pankkitilille.

Koska toimitus ei ole sovitun mukainen, en tule myöskään palauttamaan sitä omalla kustannuksellani. Halutessanne voitte huolehtia noudosta itse.

Reklamaatio on syytä lähettää sekä myyjälle että laskuttajalle osoitteilla

Reklamaatioon on hyvä liittää tilausnumero.

Lisätietoja:

Saitko muumimukin lahjaksi ja luontaistuotteen ilmaiseksi? Luitko sopimusehdot?Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 3.3.2015.