Syyskuussa 2024 Euroopan kuluttajakeskusten edustajia Suomesta, Alankomaista, Ruotsista, Tanskasta, Norjasta, Tšekeistä, Kyprokselta ja Kroatiasta kokoontui Roomaan ECC Italian vieraaksi jakamaan kokemuksia, kehittämään yhteistyötä ja keskustelemaan ajankohtaisista kysymyksistä. Keskeisiksi aiheiksi tapaamisessa nousivat muun muassa ECC Italian rooli kansallisessa kuluttajaneuvonnassa, ajankohtaiset lainsäädäntömuutokset sekä ECC-verkoston 20-vuotisjuhlavuoden sisältö.
Italiassa on kaksi ECC-toimipistettä: päätoimisto Roomassa ja toinen toimipiste Bolzanossa Pohjois-Italiassa, jossa saksankielinen väestö tuo toimintaan omat erityispiirteensä. Molemmat toimistot palvelevat asiakkaita useilla kielillä, kuten italiaksi, englanniksi, ranskaksi, espanjaksi ja Bolzanossa erityisesti saksaksi, mikä auttaa tavoittamaan monimuotoisen asiakaskunnan. Italiassa asuvat kuluttajat voivat ottaa yhteyttä kumpaan tahansa toimistoon.
Merkittävää on, että Italiassa ei ole erillistä kansallista kuluttajaneuvontapalvelua, joten Euroopan kuluttajakeskuksen tarjoamat neuvontapalvelut ovat keskeisiä, vaikka kansalliset tapaukset ohjataankin useimmiten vaihtoehtoisten riidanratkaisuelinten (ADR) ratkaistaviksi tai muihin kuluttajajärjestöihin. Euroopan kuluttajakeskus saa Italiassa tuhansia yhteydenottoja kuluttajilta vuosittain, ja vuonna 2024 yhteydenottoja on tullut jo yli 6000. Matkailuun ja verkkokauppaan liittyvät ongelmat ovat yleisimpiä käsiteltäviä asioita.
Tapaamisessa nostettiin esiin Italiassa marraskuussa 2024 voimaan astuva lyhytaikaista vuokrausta koskeva lakiuudistus. Uudistuksen mukaan lyhytaikaista vuokrausta harjoittavien vuokranantajien tulee rekisteröidä kiinteistönsä sähköiseen järjestelmään, ja sääntöä rikkovat voivat saada huomattavia sakkoja. Uudistuksen tavoitteena on vähentää petoksia ja varmistaa vuokraustoiminnan verotettavuus. Lisäksi keskustelua herättivät autonvuokrausyritysten perimät jälkilaskutuksen hallintokulut, jotka Bolzanon oikeus (Tribunale Ordinario di Bolzano) on kieltänyt. Tämä päätös edistää kuluttajien oikeuksia, mutta haastaa vuokraamoja mukautumaan uuteen käytäntöön.
Lopuksi suunniteltiin ECC-verkoston 20-vuotisjuhlavuoden viestintää. Italiassa painopisteenä on Euroopan kuluttajakeskusten saavutusten esiin tuominen somessa sekä kuluttajatarinoiden jakaminen. Sisältöä suunnitellaan sekä kuluttajille että sidosryhmille, ja tavoitteena on tehdä kuluttajan oikeuksia tunnetuksi ja korostaa Euroopan kuluttajakeskuksen merkitystä kuluttajien tukena.
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2024.