Vinkkilista matkaa varaavalle

Tarpeetonta matkustamista suositellaan tällä hetkellä välttämään koronapandemian vuoksi. Moni haaveilee kuitenkin matkustamisesta ja on jo ehkä tehnyt varauksia tulevaan. Matkaa suunnittelevien ja sellaisen jo hankkineiden on syytä varautua muutoksiin ja ottaa huomioon muutamia asioita. Listasimme vinkkejä matkapaketin ja omatoimisen matkan hankintaan korona-aikana.

  • Jos haluat jo varata matkan, varaudu muutoksiin matkajärjestelyissä. Tällä hetkellä on vaikea tietää, mikä on tilanne eri maissa esimerkiksi kolmen kuukauden tai puolen vuoden päästä.
  • Jos ostat matkapaketin eli esimerkiksi ostat yhdellä kertaa lennot + hotellin EU-maan yritykseltä, sinulla on kyseisen maan kansallisen lainsäädännön suomat oikeudet, jotka ovat normaalisti direktiivin EU 2015/2302 mukaiset.
  • Huomaathan, että koronavirustilanteessa jotkin EU-maat ovat säätäneet matkapaketteihin liittyviä poikkeuslakeja, eikä kuluttajan oikeuksien tulkinta matkan peruutuksen hyvitystilanteessa ole tällä hetkellä kovin yksiselitteistä.
  • Tutustu aina ennen ostamista tarkoin kyseisen matkanjärjestäjän tai matkatoimiston sopimusehtoihin ja etenkin matkan peruuttamista tai siirtämistä koskeviin ehtoihin. Koronatilanteen vuoksi moni matkanjärjestäjä on muuttanut ehtojaan myös joustavimmiksi ja esimerkiksi matka-ajankohtaa voi olla mahdollista siirtää kerran kuluitta. Tämä selviää ehdot lukemalla.
  • Varmista, että matkanjärjestäjä on asettanut vakuuden maksukyvyttömyyden varalle kotimaahansa.
  • Maksa matka luottokortilla, jos mahdollista. Tämä turvaa rahojasi esimerkiksi konkurssitilanteissa.
  • Matkustajalla on oikeus purkaa matkapakettisopimus milloin tahansa ennen matkan alkamista. Tämä tapahtuu normaalitilanteessa sopimusehtojen mukaan ja peruutuksesta voi joutua maksamaan ehdoissa määritellyn peruutuskulun. Jos peruutus tapahtuu lähellä matkustuspäivää, on peruutuskulu yleensä suuri, jopa sama kuin matkan hinta.
  • Matkanjärjestäjä peruu puoleltaan matkan, jos sitä ei voida turvallisesti järjestää. Jos matkaan on vielä pitkä aika, voi olla järkevää seurata rauhassa tilanteen kehittymistä, eikä kiirehtiä peruutuksen kanssa.
  • Jos ostat omatoimisesti lennot ja majoituksen eri toimijoilta eri aikaan, eli et osta matkapakettia, tutustu huolellisesti valitsemasi lentoyhtiön ja hotellin sopimusehtoihin ja etenkin peruuttamista tai siirtämistä koskeviin ehtoihin, ne ovat erilaiset eri toimijoilla.
  • Seuraa viranomaistiedotusta matkustusrajoituksista, esimerkiksi Ulkoministeriön sivuja. Kannattaa seurata mahdollisuuksien mukaan myös kohdemaan viranomaisten tiedotusta. Näistä ei kuitenkaan voi tehdä suoraa päätelmää matkan peruuttamisoikeuden suhteen. Suomen viranomaisten matkustusohjeet ovat olleet usein luonteeltaan suosituksia, mutta myös matkustuskieltoja on asetettu ja monella maalla onkin käytössään niin matkustuskieltoja kuin maahantulon poikkeusjärjestelyjä. Seuraa tarkoin myös matkanjärjestäjän asiakasviestintää.
  • Muista hankkia kattava matkavakuutus ja varaudu matkan aikana yllättäviin kuluihin ja muutoksiin.
  • Kannattaa huomata, etteivät esimerkiksi karanteenitilanteet usein ole vakuutusehtojen mukaisia korvattavia tilanteita.
  • Mieti, miten järjestät asian taloudellisesti, jos joutuisit jäädä lomakohteeseen muutamaksi ylimääräiseksi viikoksi viranomaisen määräämään karanteeniin tai jos sairastuisit matkan aikana. Saatat joutua olemaan omaehtoisessa tai viranomaisen määräämässä karanteenissa myös kotimaahan paluusi jälkeen. Myös maahantulon yhteydessä edellytetyistä koronatesteistä voi koitua ylimääräisiä kuluja.

Jos sinulla on ongelmia matkapakettiin tai lentoihin liittyen esimerkiksi peruutustilanteessa, eikä asia ratkea yrityksen kanssa, voit pyytää neuvoja meiltä silloin, kun yritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa.

Kotimaisten yritysten ja Suomesta ostettujen matkapakettien kohdalla saat apua Kilpailu ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta. Voit tutustua myös kuluttajaneuvonnan usein kysyttyihin matkailua koskeviin kysymyksiin koronavirus-aikana.

Lisätietoja: 

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)

Koronavirus: KKV:n kuluttajaneuvonnan usein kysytyt kysymykset (päivittyvät jatkuvasti):

Ulkoministeriö

Kysymyksiä ja vastauksia matkustamisesta ja koronaviruksesta

Euroopan komissio

Koronavirus – EU:n toimet (päivittyvä sivu)

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 1/2021.