Verkkokaupan säännöt muuttuvat kesällä 2014

Verkkokauppa on yhä useamman suomalaisen kuluttajan arkipäivää. Vaatteet, kengät, korut, lastenrattaat, matkaliput, hotellivaraukset ja vuokra-auto hankitaan kätevästi verkosta ja aikaa säästyy muihin arjen asioihin.

Erityisesti kotimainen verkkokauppa jatkaa kasvuaan. Sen sijaan rajat ylittävä kauppa ei ole kasvanut odotusten mukaisesti. Muun muassa tähän ilmiöön tarjoaa oman ratkaisunsa Euroopan parlamentti, jonka päätöksen mukaisesti kuluttajaoikeusdirektiivi saatetaan voimaan kaikkialla Euroopan unionin alueella kesäkuun 2014 puolivälissä.

Peruuta kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla

Kuluttajansuojalain muutokset liittyvät suomalaiskuluttajan näkökulmasta etenkin verkkokauppaan. Meille tuttu 14 päivän palautusoikeus säilyy jatkossakin, mutta emme enää voi lain mukaan tulla katumapäälle vain jättämällä tavaran noutamatta postista tai lähettämällä sen takaisin myyjälle. Kaupan peruuttamisesta on jatkossa ilmoitettava myyjälle kirjallisesti, jonka jälkeen tavara on palautettava myyjälle viipymättä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun peruutusilmoitus on lähetetty myyjälle.

Näissä peruuttamista koskevissa säännöissä ei ole paljoakaan uutta niille suomalaiskuluttajille, jotka ovat jo pitkään tehneet hankintoja eurooppalaisista verkkokaupoista. Uuden sääntelyn tavoitteena onkin yhdenmukaistaa eri maiden sääntelyä, minkä uskotaan lisäävän paitsi kuluttajien luottamusta rajat ylittävään kauppaan, myös kotimaisten toimijoiden halua tarjota tuotteitaan oman maan rajojen ulkopuolelle.

Verkko-ostamisen peruutusoikeus ei koske kaikkea verkko-ostamista

Peruutusoikeuden ulkopuolelle on rajattu lehtien ja sanomalehtien irtonumeroiden yksittäistilaukset, autonvuokrasopimukset, lentolippujen tilaaminen verkossa samoin kuin hotellivaraukset, ruoka ja kukat sekä tilaajan toivomusten mukaisesti valmistetut tuotteet, esimerkiksi mittatilauspuvut tai räätälöidyt huonekalut. Lainsäätäjä ei aseta estettä sille, että näissäkin tuoteryhmissä myyjä voi halutessaan peruutusoikeuden myöntää.

Säilytä palautuskuitti, tarkista palautuksen maksullisuus

Kuluttajalla on edelleen etenkin riitatilanteessa näyttövelvollisuus siitä, että tavara on palautettu myyjälle. Siksi kannattaa pyytää ja säilyttää kuitti palautuksesta. Ilman palautuskuittia ei voida edes lähteä selvittämään mahdollista palautukseen liittyvää erimielisyyttä.

Merkittävä muutos on se, että ostaja vastaa lain mukaan tavaran palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Lue aina sopimusehdot – etenkin ulkomailta tilatessa

Kaikkeen ei uudessa direktiivissäkään ole varauduttu. Tulkintaongelmia aiheuttaa vaikkapa tilanne, joka tulee eteen Euroopan kuluttajakeskuksessa lähes joka viikko. Kuluttaja on tilannut tuotteen esimerkiksi tanskalaisesta verkkokaupasta ja se toimitetaan hänelle Kiinasta. Jos kuluttaja haluaa käyttää peruutusoikeuttaan, hänen on myyjän sopimusehtojen mukaan palautettava tavara tiettyyn osoitteeseen Hollannissa. Jos tuotetta ei palauteta Hollannin osoitteeseen, voi käydä niin, että virolainen perintätoimisto vaatii uutta maksua, koska kuluttaja on palauttanut tuotteen sen lähettäjälle Kiinaan ja vaatinut samalla myös luottoyhtiötä palauttamaan myyjälle menneen maksunsa.

Ulkomaisen verkkokaupan sopimusehdot ovat useimmiten puuduttavaa luettavaa. Ne voivat olla vieraskieliset ja jos ne poikkeuksellisesti ovat suomenkieliset, saattavat ne olla useampisivuiset, osittain otsikoimattomat ja ehdoiltaan ristiriitaiset tai ainakin tulkinnanvaraiset. Esimerkkinä kannattaa käydä vilkaisemassa ulkomaisten deittipalveluja tarjoavien yritysten suomenkielisiä sopimusehtoja!

Jos tuntuu, ettet jaksa lukea sopimusehtoja tai ehdot eivät kerro selkeästi mitä tarjotaan, kannattaa vaihtaa myyjää tai palveluntarjoajaa. On kuitenkin hyvä muistaa, että sopimusehdot määrittävät sen, millä ehdoilla kauppaa käydään ja erityisesti sen, miten toimitaan, jos osapuolet eivät hoida velvoitteitaan.

Kesäkuun 2014 lainmuutoksen myötä suomalaiskuluttaja saattaa myös yllättyä iloisesti, jos oma tuttu verkkokauppa onkin päättänyt ylläpitää asiakassuhteitaan tarjoamalla maksutonta palautusoikeutta tuotteilleen jatkossakin. Tämäkin asia selviää sopimusehtoja lukemalla.

Turvallisia ja onnistuneita ostoksia verkkokaupassa!

Leena Lindström
johtaja
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa

Lue lisää: Kuluttajaoikeusdirektiivi (2011/83/EU)