Usein kysyttyä verkkokaupan peruutusoikeudesta

Tilasitko verkkokaupasta epäsopivan joululahjan? Ei hätää – sinulla on lakiin perustuva oikeus palauttaa se! Muistathan kuitenkin, miten ja milloin myyjälle täytyy ilmoittaa peruuttamisesta, ja että on olemassa poikkeustilanteita, jolloin peruutusoikeutta ei verkkokaupassa ole. Voit kerrata peruuttamisen ja palauttamisen käytäntöjä tästä jutusta ennen joululahjaostoksia.

Kesällä 2014 voimaantullut lainsäädäntö paransi monin tavoin kuluttajan oikeuksia EU-alueen verkkokaupassa. Samalla tuli joitain muutoksia palauttamisen ja peruuttamisen käytäntöihin. Olemme koonneet alle usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen verkkokauppaostosten peruutuksesta ja palautuksesta.

KYSYMYS: Tilasin eilen käsilaukun saksalaisesta verkkokaupasta joululahjaksi ystävälleni. Tänään löysin paljon paremman laukun lähiputiikista. Haluan perua verkkokauppaostoksen. Voinko vain jättää laukun noutamatta postista?
VASTAUS: Verkko-ostosten peruuttaminen ei enää hoidu sillä, että palautat laukun tai jätät noutamatta sen postista, vaan myyjälle täytyy ilmoittaa tästä erikseen viimeistään 14 päivän kuluessa ostoksen vastaanottamisesta. Peruutuksen voit tehdä joko myyjän tätä varten tarjoamalla lomakkeella tai muulla tavalla, suositeltavimmin sähköpostilla.

KYSYMYS: Jos ruotsalaisesta verkkokaupasta joululahjaksi ostettu yöpaita onkin väärän kokoinen ja joudun palauttamaan sen, kuka maksaa postikulut? Voinko postittaa yöpaidan vasta, kun myyjä on ensin palauttanut rahani?
VASTAUS: Palautuskuluista vastaat pääsääntöisesti sinä, ellei myyjän kanssa ole toisin sovittu. Tarkista tilaustasi koskevat sopimusehdot myyjän kotisivuilta ja saamastasi tilausvahvistuksesta. Myyjä vastaa palautuskuluista silloin, jos se ei ole ilmoittanut niiden tulevan kuluttajalle maksettaviksi. Et voi vaatia, että myyjä palauttaa sinulle ensin maksusi, minkä jälkeen lähetät ostoksen takaisin. Yöpaita täytyy palauttaa myyjälle viimeistään 14 kalenteripäivän kuluttua peruutusilmoituksen tekemisestä.

KYSYMYS: Haluaisin tilata italialaisesta verkkokaupasta design-laseja joululahjaksi äidilleni. Mitä jos ne rikkoutuvat matkalla tänne?
VASTAUS: Jos myyjän lähettämä tavara on rikkoutunut tai peräti kadonnut postissa, vahinko on verkkokaupan vastuulla. Myyjään kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman pian ja ilmoittaa lasien särkymisestä postissa. Jos saat tavaraa kotiinkuljetuksena, älä kuittaa sitä vastaanotetuksi, ennen kuin olet tarkistanut, että se on ehjä. Rahdinkuljettajalle tai lähetille voi hyvin sanoa, että tarkistat tavaran ennen kuittausta.

KYSYMYS: Mitä teen, jos myyjä lähettää joululahjaksi tarkoitetun väärän kirjan? Pitääkö se peruuttaa viimeistään 14 päivän kuluessa?
VASTAUS: Jos myyjä on lähettänyt muun kuin tilatun kirjan, on kyseessä virhe. Peruuttamisajan umpeutumisella ei ole vaikutusta asiaan. Virheestä kannattaa kuitenkin ilmoittaa myyjälle mahdollisimman pian. Tässä tapauksessa sinun täytyy palauttaa väärä kirja ja myyjän lähettää sinulle tilaamasi kirja toisen tilalle. Myyjän pitää korvata kaikki virheestä aiheutuneet kulut, kuten väärän kirjan palautuskulut.

KYSYMYS: Suunnittelen joululahjaksi pientä yllätysmatkaa. Jos aikataulu ei sovikaan lahjansaajalle, ja olen varannut hotellihuoneen verkossa, voinko peruuttaa sen maksutta?
VASTAUS: Peruutusoikeus ei koske aivan kaikkea verkko-ostamista. Hotellimajoitusta koskevat varaukset eivät kuulu sen piiriin, mutta oikeus perua tai siirtää varaus saattaa olla sallittua, jos sopimusehdoissa nimenomaisesti näin todetaan.

Lisätietoja peruutusoikeudesta verkkosivuillamme