Usein kysyttyä verkko-ostamisesta

Käymme kuluvana vuonna uutiskirjeessä läpi kattauksen suosituista Q&A-aiheistamme. Juttusarjamme toisessa osassa pureudutaan verkko-ostamiseen muun muassa turvallista maksamista, peruuttamisoikeutta ja reklamointia koskevien kysymysten kautta.

Miten tunnistan huijausverkkokaupan?

Tuotteet on saatettu esitellä houkuttelevasti ja houkuttelevaan tarjoushintaan, mutta huijausverkkokaupalle on tyypillistä, ettei se kerro itsestään juurikaan mitään, eikä se tarjoa kunnollista yhteydenottomahdollisuutta ennen tai jälkeen kaupantekoa. Pelkän postilokeron tai sähköpostiosoitteen kanssa ei ole syytä käydä kauppaa. Suhtaudu varauksella yritykseen, joka ei oma-aloitteisesti ja selkeästi anna yhteystietojaan tai sijaintitietojaan, tai johon voi ottaa yhteyttä pelkästään verkkolomakkeella.  Internetin keskustelupalstoilta voi löytyä muiden kuluttajien kielteisiä kokemuksia yrityksestä.

Mikä on turvallisin tapa maksaa verkkokauppaostos?

Kuluttajan kannalta riski on suurin silloin, kun tuotteen joutuu maksamaan etukäteen pankkisiirrolla. Jos ennakkomaksu pankkisiirrolla on ainoa maksutapa, kannattaa kaupantekoa harkita vakavasti. Selvitä silloin erityisen huolellisesti yrityksen taustatiedot ja tutustu verkosta löytyvään materiaaliin. Jos et saa tilaamaasi ja ennakkoon maksamaasi tavaraa, rahoja on usein mahdotonta saada takaisin.

Älä käytä Western Unionin -tyyppisiä rahanlähetyspalveluita, vaikka myyjä sitä ehdottaisikin tai antaisi vinkkejä siitä, miten lähetyksen voi tehdä turvallisesti. Western Union on itse varoittanut rahanlähetyksiin liittyvistä petoksista.

Luottokortilla maksaminen on pankkisiirtoa parempi ja turvallinen maksuvaihtoehto. Jos et saa luottokortilla maksettua tavaraa tai tavara on virheellinen, voit valittaa asiasta verkkokaupan lisäksi myös luottokorttiyhtiölle ja vaatia maksunpalautusta. Useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.

Verkkokaupassa esiintyy myös maksunvälityspalveluita tarjoavia yrityksiä. Yleensä viisainta on valita tunnettu toimija uuden ja pienen yrityksen sijaan. Eräät maksupalveluyritykset saattavat tarjota kuluttajille myös maksuttomia tai maksullisia lisäpalveluja, jotka tuovat lisäturvaa kaupankäyntiin. Lasku tai postiennakko on turvallinen maksutapa, koska silloin asiakas maksaa tuotteen vasta, kun on saanut sen. Monet verkkokaupat eivät kuitenkaan toimita tuotteitaan ulkomaille laskulla ja postiennakolla.

Sain tuotteen ja laskun, tai maksukorttiani veloitettiin, vaikka en mielestäni tilannut mitään. Kuinka toimin?

Ole yhteydessä laskuttajaan, ja vaadi selvitystä laskun aiheellisuudesta. Kerro myyjälle, että et ole tilannut kyseistä tuotetta ja pyydä toimintaohjeita tilanteeseen. Täysin tilaamatta toimitetusta tuotteesta ei ole maksuvelvoitettakaan. Varmista kuitenkin, ettei kyseinen tilaus liity johonkin aiemmin tekemääsi tuotenäytetilaukseen. Mikäli veloitus on tehty luottokortiltasi, ilmoita myös luotonantajalle perusteettomasta tai epäselvästä veloituksesta viipymättä.

Luulin tilanneeni eurooppalaisesta verkkokaupasta, mutta lähetys tulikin Kiinasta. Mitä tämä tarkoittaa?

Kiinalaiset verkkokaupat suuntaavat markkinointiaan eurooppalaisille kuluttajille. Olet mahdollisesti tilannut kiinalaiselta verkkokaupalta, tai vaihtoehtoisesti Euroopan alueella toimivalta verkkokaupalta, joka toimittaa tuotteita suoratoimituksena (dropshipping) Kiinasta. Ongelman voi yleensä välttää tutustumalla huolellisesti verkkokaupan ehtoihin ennen tilaamista. Mikäli myyjä ei sivuillaan tai ehdoissaankaan kerro selvästi missä se sijaitsee ja mistä sen tuotteet toimitetaan, ei tilausta ole suositeltavaa tehdä. Palautusosoite Euroopan alueelle ei yksistään vielä kerro, missä myyjä tosiasiassa sijaitsee. Voit lukea aiheesta lisää kiinalaisia verkkokauppoja käsittelevästä uutiskirjejutustamme ja dropshipping-ilmiötä käsittelevästä jutustamme.

Jos palautan verkkokaupasta ostetun tuotteen, joudunko maksamaan itse postikulut? Missä ajassa tavara tulee palauttaa?

Palautuskuluista vastaa pääsääntöisesti kuluttaja, ellei myyjän kanssa ole toisin sovittu. Myyjä vastaa palautuskuluista myös silloin, jos se on laiminlyönyt ilmoittaa niiden kuulumisesta kuluttajan vastuulle. Kirjallinen peruutusilmoitus myyjälle tulee tehdä 14 kalenteripäivän sisällä hankinnasta ja tavara tulee palauttaa myyjälle viimeistään 14 kalenteripäivän kuluttua peruutusilmoituksen tekemisestä.

Eikö peruuttamisoikeus koskekaan kaikkia etämyyntihankintoja? Tilasin internetin kautta eri palveluntarjoajien sivustoilta lennot, hotellimajoituksen ja konserttiliput, mutta minun ei annettu peruuttaa yhtäkään näistä varauksistani.

Peruuttamisoikeus ei koske kaikkia tuotteita ja palveluita. Tyypillisimpiä peruutusoikeuden ulkopuolella olevia palveluita ovat juuri tämänkaltaiset majoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palvelut, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi. Palveluntarjoaja voi siis rajoittaa näiden palveluiden osalta peruutusoikeuden kokonaankin, mutta palveluntarjoajan sopimusehdot on aina hyvä tarkastaa mahdollisten myönnytysten varalta. Peruuttamisoikeus ei koske myöskään muun muassa palvelusopimuksia, joiden osalta palvelu on kokonaan suoritettu kuluttajan ennakkosuostumuksella, mittatilaustavaroita, nopeasti pilaantuvia tavaroita, sinetöityjä tavaroita, joiden sinetti on avattu (esimerkiksi ääni- ja kuvatallenteet sekä tietokoneohjelmat), autonvuokrausta tai ravintolapalveluja.

Miten minun tulisi toimia, kun olen tyytymätön ulkomaisen yrityksen toimintaan omassa tapauksessani?

Tee kirjallinen reklamaatio myyjälle, älä tyydy puhelinsoittoon. Jos hoidat asiaasi puhelimitse, sinulle ei jää kirjallista todistetta reklamaatiostasi.

Myyjä ei vastaa minulle eikä palauta rahojani. Mitä voin tehdä?

Ota yhteys pankkiisi ja tee korttireklamaatio, mikäli maksoit hankinnan luottokortilla. Myös debit-korttimaksuissa voi olla pankki- tai korttikohtaisesti vastaava suoja. Maksutavan ollessa Paypal, huomioi mahdollisuutesi kääntyä määräajassa ongelmatilanteista sen puoleen. Käänny Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen mikäli nämä keinot eivät ole käytettävissä.

Tämä artikkeli on toinen osa uutiskirjeissämme kuluvana vuonna 2024 julkaistavasta Q&A-aiheisiimme keskittyvästä juttusarjasta. Sarjan ensimmäisen osan aiheena oli lentomatkustus.

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 2/2024.