Toimintaohjeita kuluttajille jos lentoyhtiö on mennyt konkurssiin

Lentoyhtiön konkurssitilanteeseen voi parhaiten varautua ennalta käyttämällä lippua ostaessaan maksuvälineenä luottokorttia. Tällöin voit konkurssitilanteessa vaatia lipun hinnanpalautusta suoraan luottoyhtiöltä konkurssipesän sijaan. Kun maksat luottokortilla, luottokorttiyhtiö on konkurssitilanteessa velvollinen maksamaan rahasi takaisin. On hyvä muistaa, että tavalliset matkavakuutukset eivät yleensä kata lentoyhtiöiden taloudellisia riskejä. Mikäli et voi maksaa lentolippua luottokortilla, voi olla hyvä hankkia erillinen konkurssivakuutus.

Jos kuluttaja joutuu velkomaan rahojaan takaisin vain lentoyhtiön konkurssipesältä, hänen asemansa on pääsääntöisesti heikko. Konkurssipesästä katetaan velat tietyn etujärjestyksen mukaisesti ja kuluttajien saatavat ovat yleensä viimeisimpiä, jolloin pesässä ei välttämättä ole enää jaettavia varoja. Konkurssisaatavien valvominen on usein maksullista ja konkurssimenettelyt kestävät kauan, jopa vuosia.

Olemme keränneet ohjeita kuluttajalle mahdollisen lentoyhtiön konkurssitilanteen varalle:

Jos et ole vielä lähtenyt matkalle

• Jos olet maksanut lennot luottokortilla, voit vaatia lentolipun hintaa takaisin luottoyhtiöltäsi.
• Jos olet maksanut lennot pankkikortilla, tarkista pankistasi, palauttaako se lentolipun hinnan sopimusehtojen nojalla.
• Jos lentosi ovat osa valmismatkaa tai matkapakettia eli esimerkiksi lennon ja hotellin yhdistelmä, ota yhteys matkatoimistoosi ja vaadi sitä palauttamaan rahasi.
• Jos haluat osallistua konkurssivalvontaan, seuraa lentoyhtiön verkkosivujen tiedotusta, josta saat tiedon konkurssipesänhoitajasta ja -menettelystä. Ikävä kyllä lennot ostanut asiakas on perimisjärjestyksessä viimeisten joukossa ja useimmiten yhtiön mennessä konkurssiin varat eivät enää kaikkiin velkoihin riitä.

Jos olet jo matkalla

• Jos lentosi eivät ole osa valmismatkaa tai matkapakettia, seuraa lentoyhtiön tiedotusta. Konkurssitilanteessa joudut ostamaan korvaavan lennon itse, sillä lentoyhtiö ei yleensä pysty järjestämään sitä eikä muutakaan apua.
• Jos olet maksanut peruutetun lennon luottokortilla, voit vaatia käyttämättä jääneen lennon hintaa luottoyhtiöltäsi. Jos maksu on suoritettu pankkikortilla, kannattaa tarkistaa pankista, voiko palautuksen saada sopimusehtojen nojalla.
• Jos lentosi ovat osa valmismatkaa tai matkapakettia eli esimerkiksi lennon ja hotellin yhdistelmä, ota yhteys matkatoimistosi oppaaseen tai muuhun yhteyshenkilöön. Matkajärjestäjä avustaa paluukuljetuksen järjestämisessä.

Lue lisää verkkosivuiltamme:
Lentoyhtiön konkurssi