Käytettyjen ja kunnostettujen tuotteiden suosio kasvaa, kun kuluttajat etsivät vastuullisempia ja edullisempia vaihtoehtoja uusille tuotteille. Second hand -kauppa ja kiertotalousalustat tuovat kuitenkin mukanaan myös haasteita: kuka on vastuussa, jos toimitus ei saavu, käytetty tuote on viallinen tai osoittautuu väärennökseksi? Myyjillä on vastuu myymistään tavaroista, mutta ongelmatilanteissa apua saa usein myös myyntialustan ylläpitäjältä. Euroopan kuluttajakeskukset sovittelevat myös tällaisia tilanteita maiden rajat ylittävässä kaupassa. Esittelemme kolme esimerkkiä onnistuneista sovintoratkaisuista.
Kunnostetussa puhelimessa useita vikoja
Italialainen kuluttaja osti kunnostetun puhelimen käytettyjä matkapuhelimia ja tabletteja myyvältä suomalaiselta Swappielta, mutta jo muutaman kuukauden käytön jälkeen laitteessa ilmeni useita vikoja, jotka estivät sen tavanomaisen käytön. Kun kuluttaja reklamoi vioista, myyjä tarkasti puhelimen ja totesi, että sen takalasi oli vaurioitunut mahdollisesti iskun tai putoamisen seurauksena ja että sen vuoksi muitakaan vikoja ei voitaisi korvata takuun puitteissa.
Tapaus valmisteltiin Euroopan kuluttajakeskuksessa Italiassa, josta se välitettiin soviteltavaksi Euroopan kuluttajakeskukseen Suomeen. Sovittelun tuloksena myyjä suostui korjaamaan kuluttajan ilmoittamat viat veloituksetta, mutta vaurioitunut takalasi jäi kuluttajan maksettavaksi.
Käytetty merkkituote osoittautui väärennökseksi
Suomalaisostaja osti verkkokirpputorialusta Vintedin kautta käytetyn merkkilompakon toiselta yksityishenkilöltä, mutta epäili sen aitoutta heti tuotteen saavuttua. Aitoustarkastusta tarjoava ulkopuolinen yritys vahvisti epäilyn: kyseessä oli väärennös. Ostaja vetosi Vintedin ostajan turvaan ja vaati sillä perusteella kaupan purkamista. Hän toimitti Vintedille kuvia tuotteesta ja saamansa todistuksen lompakon epäaitoudesta. Esitetystä selvityksestä huolimatta Vinted kiisti ostajan vaatimuksen eikä suostunut hyvityksen maksamiseen.
Ostaja oli yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen Suomessa, jossa asia arvioitiin ja välitettiin soviteltavaksi Euroopan kuluttajakeskukseen Liettuassa. Liettua on Vintedin kotivaltio. Sovittelussa Vintedille esitettiin uudemman kerran ostajan hankkima selvitys, joka osoitti lompakon väärennökseksi.
Lopputuloksena Vinted hyvitti ostajalle lompakon kauppahinnan.
Kuluttaja jäi ilman kuulokkeita
Kuluttaja tilasi Refurbed-alustalta käytetyt ja kunnostetut kuulokkeet, mutta ei saanut tilausvahvistusta eikä toimituksen seurantatietoja tilausprosessin aikana sattuneen järjestelmävirheen vuoksi. Rahat lähtivät kuluttajan tililtä, mutta kuulokkeita ei koskaan toimitettu. Yhteyden saaminen alustalla toimivaan myyjään oli mahdotonta, koska kuluttajalla ei ollut sen yhteystietoja. Myöskään Refurbed ei vastannut kuluttajan yhteydenottoihin.
Tapaus valmisteltiin Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteessä ja välitettiin soviteltavaksi Euroopan kuluttajakeskukseen Itävaltaan, jossa Refurbed sijaitsee. Refurbed valittiin sovittelun osapuoleksi, koska varsinaisen myyjän yhteystiedot eivät olleet saatavilla.
Sovittelun aikana kävi ilmi, että paketti oli lähetetty kuluttajalle, mutta se oli palautunut myyjälle ilman, että kuluttajalle oli kerrottu asiasta. Sovittelun tuloksena myyjä käsitteli palautuksen uudelleen ja hyvitti tuotteen hinnan täysimääräisesti kuluttajalle.
Tutustu aiempiin sovintoesimerkkeihin:
Teemana urheilu – esimerkkejä sovintoratkaisuista. Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2025.
Teemana matkatavarat – esimerkkejä sovintoratkaisuista. Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 2/2025.
Teemana markkinapaikat – esimerkkejä sovintoratkaisuista. Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 3/2025.
Lue lisää asioinnista Euroopan kuluttajakeskuksessa:
Usein kysyttyä asioinnista
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2025.