Kuluttaja lensi nelihenkisen perheensä kanssa Amsterdamista Tampereelle noin vuosi sitten. Amsterdamissa lentokone pakattiin väärin ja se lähti 1,5 tuntia myöhässä kohti Riikaa, josta kuluttajalla olisi ollut jatkolento kotiinsa Tampereelle. Kuluttaja perheineen myöhästyi jatkolennoltaan ja heidät uudelleenreititettiin seuraavana päivänä Helsingin kautta Tampereelle. Myös korvaava lento myöhästyi tunnilla ja kuluttaja perheineen oli lopulta perillä Tampereella 14,5 tuntia myöhässä alkuperäisestä aikatulusta.
Latvialainen lentoyhtiö järjesti kuluttajalle perheineen majoituksen, ruoan ja kuljetuksen Riiassa. Kuluttaja teki lentoyhtiön verkkosivujen lomakkeella reklamaation ja haki vakiokorvausta myöhästyneistä lennoista sekä korvausta ylimääräisistä pysäköintikuluista, jotka aiheutuivat myöhästymisestä. Reklamaatiosta huolimatta lentoyhtiö ei suostunut korvaamaan EU-lainsäädännön mukaista vakiokorvausta lennon myöhästymisestä.
Koska asiassa ei päästy yhteisymmärrykseen, kuluttaja otti yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen. Kollegamme Latvian Euroopan kuluttajakeskuksesta olivat yhteydessä lentoyhtiöön ja lopulta neuvottelujen tuloksena lentoyhtiö maksoi kuluttajalle hänen vaatimansa vakiokorvaukset eli 1600 euroa (400 euroa per matkustaja). Pysäköintikuluja lentoyhtiö ei suostunut hyvittämään, sillä niiden saamisen perusteena on eri lainsäädäntö, Montrealin sopimus.
Ohjeta valituksen tekoon lentoyhtiölle