Syksyn sovintoratkaisuja

Autamme kuluttajia löytämään sovintoratkaisun yksittäisissä rajat ylittävän kaupan riitatilanteissa, joita kuluttaja ei ole saanut itse selvitettyä EU-alueella sijaitsevan yrityksen kanssa. Sovittelu tapahtuu yhteistyössä muiden maiden Euroopan kuluttajakeskusten (ECC) kanssa. Tämänkertaiset sovintoesimerkit koskevat toimittamatta jäänyttä riippukeinua, lentoyhtiön vaatimaa negatiivista koronatestitulosta sekä urheilutapahtumalippuja.

Lentoyhtiöltä virheellinen ohjeistus kuluttajalle

Saksalainen lentoyhtiö totesi kuluttajalle lähtöselvityksen yhteydessä, että kuluttajalla olisi oltava negatiivinen koronatestitulos lennolle pääsemiseksi. Kuluttaja kävi testissä lentokentällä, mistä aiheutui hänelle noin 180 euron kulu. Jälkeenpäin selvisi, että lentoyhtiön antama ohjeistus oli ollut virheellinen ja että negatiivinen koronatestitulos ei ollutkaan edellytyksenä lennolle pääsemiseksi. Lentoyhtiö kieltäytyi aluksi korvaamasta testin hintaa vedoten siihen, että koronatestin korvausvelvoite koskee vain lentojen poikkeustilanteita. Tapaus saatettiin sovitteluun Saksan ECC-toimipisteeseen, ja lopulta lentoyhtiö palautti kuluttajalle riidanalaisen maksun sovittelun ansiosta.

Urheilutapahtuman peruutus

Tanskalaiskuluttaja oli hankkinut viisi lippua suomalaisen tapahtumajärjestäjän urheilutapahtumaan Kööpenhaminassa. Tapahtuma kuitenkin peruutettiin vähäisen lipunmyynnin takia. Lippuja ei hyvitetty, vaikka näin oli luvattu. Tanskan Euroopan kuluttajakeskus otti yhteyttä Suomen toimipisteeseen, ja avullamme myyjään saatiin yhteys ja sovittelu aloitettua. Lopputuloksena kuluttaja sai lippujen hinnan täysimääräisenä takaisin eli yhteensä 194 euroa.

Riippumatto ei saapunut perille

Kuluttaja tilasi tanskalaisesta verkkokaupasta riippumaton, mutta antoi erehdyksessä myyjälle väärän sähköpostiosoitteen. Tilaus ei saapunut perille, mutta kuluttaja sai kuitenkin laskun. Kuluttaja teki uuden tilauksen samasta tuotteesta, joka tuli perille. Uuden tuotteen lisäksi kuluttaja joutui maksamaan myös aiemman tilauksen laskun sekä siitä aiheutuneet perintäkulut. Kuluttaja teki avullamme reklamaation myyjälle ja pyysi rahojaan takaisin, mutta myyjä ei vastannut reklamaation. Kuluttaja oli yhteydessä myös maksunvälittäjään tuloksetta. Asia siirrettiin Tanskan ECC:lle käsittelyyn. Tanskan toimipiste sai yhteyden maksunvälittäjään, joka palautti kuluttajan ylimääräisen maksun ja perintäkulut.

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2022.