Suomen yhteyspisteen ensikokemuksia ODR-toiminnasta

Euroopan komissio avasi verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin 15. helmikuuta 2016. Foorumi on tarkoitettu verkon kautta ostettuihin tuotteisiin tai palveluihin liittyvien riitojen selvittämiseen silloin, kun yritys toimii EU-alueella. Euroopan kuluttajakeskus toimii Suomessa ODR-yhteyspisteenä kuluttajille, jotka haluavat tietoa foorumin käytöstä ja sen toiminnallisuuksista tai apua asiansa käynnistämiseen foorumilla. Toistaiseksi olemme saaneet foorumin kautta vasta viisi yhteydenottoa kuluttajilta. ODR-yhteyspisteenä opastamme foorumin käytössä myös yrityksiä ja riidanratkaisuelimiä.

ODR-foorumin käyttö edellyttää rekisteröitymistä järjestelmään – se myös takaa ehdottoman tietosuojan. Kukaan muu kuin kuluttaja itse, vastapuolena oleva elinkeinonharjoittaja sekä riidanratkaisuelin ei pääse näkemään riitaan liittyviä asiakirjoja tai osapuolten välillä foorumilla käytyjä viestinvaihtoja. Myöskään ODR-yhteyspisteen henkilökunta ei pääse seuraamaan foorumilla käsittelyssä olevia juttuja ja niiden etenemistä ellei kuluttaja foorumin kautta yhteyttä ottaessaan anna siihen suostumustaan.

Foorumin lisäksi Suomen ODR-yhteyspiste vastaa myös sähköpostiyhteydenottoihin osoitteessa odr@kkv.fi. Sen kautta olemme saaneet yhteydenottoja kuluttajilta lähinnä silloin, kun valituksen käsittely on päättynyt sen vuoksi, että yritys ei ole reagoinut saapuneeseen valitukseen. Kuluttajia on näissä tapauksissa ohjeistettu kääntymään Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen.

Komissio ei ole vielä julkaissut tietoa foorumin käyttäjämääristä. Kerromme niistä heti, kun tietoa on saatavilla.

Tutustu: ODR-riidanratkaisufoorumi (suomenkieliset sivut)
Katso suomenkielinen video: Verkkovälitteinen riidanratkaisu. Nopea. Reilu. Kätevä.