Osuvampaa viestintää kuluttajille tekoälyn aikana

Euroopan kuluttajakeskusten viestintävastaavat ja johtajat kokoontuivat 8.-9.10.2025 Strasbourgiin työpajaan, jossa tarkasteltiin verkoston viestinnän nykytilaa ja keinoja vahvistaa sen yhtenäisyyttä nopeasti muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä. Työpajan aikana arvioitiin sekä nykyisiä viestintäkäytäntöjä että opittiin verkkosivujen AI-optimointia, ja ideoitiin, miten verkosto voi viestiä entistä näkyvämmin ja johdonmukaisemmin kuluttajille. Ohjelmaan sisältyi myös tutustuminen Euroopan parlamenttiin ja sidosryhmäyhteistyötä.

Ensimmäisenä kokouspäivänä syvennyttiin ECC-verkoston digitaaliseen näkyvyyteen ja siihen, mitä muutos perinteisestä hakukoneoptimoinnista (SEO) kohti verkkosivujen tekoälyoptimointia (GEO) tarkoittaa käytännössä.

Verkkosivujen sisällön tekoälyoptimoinnilla pyritään varmistamaan, että tarjoamamme tieto kuluttajan oikeuksista ja toimintaohjeet eri tilanteisiin päätyisivät mahdollisimman hyvin myös tekoälypalveluiden, kuten ChatGPT:n antamiin vastauksiin ja hakutuloksiin.

Tämä on yhä tärkeämpää, sillä monet kuluttajat hakevat tietoa ja vastauksia ongelmiinsa suoraan tekoälyltä ja hakukoneiden esiin nostamista lyhyistä vastausyhteenvedoista, eivätkä he välttämättä vieraile enää lainkaan organisaatioiden omilla verkkosivuilla. Työpajassa keskusteltiin siitä, millaisia vaatimuksia ja mahdollisuuksia tämä muutos tuo ECC-verkoston viestinnälle ja verkkosisällöille.

Toisena kokouspäivänä viestintävastaavat pohtivat fasilitoiduissa pienryhmissä, miten ECC-verkosto voi rakentaa entistä selkeämpiä, yhtenäisempiä ja pitkäjänteisiä toimintatapoja, jotka tukevat sekä arjen yhteistyötä että verkoston yhteisiä tavoitteita. Esillä oli muun muassa tarve kehittää viestinnän prosesseja, vahvistaa tiedon jakamista eri maiden välillä ja tukea tiimien välistä yhteistyötä, jotta kuluttajille tarjottava palvelu olisi mahdollisimman johdonmukaista ja näkyvää koko Euroopassa.

Johtajilla oli samaan aikaan ohjelmaa Euroopan parlamentissa, jossa mepeillä oli käynnissä täysistuntoviikko. Saksalaisen mepin Axel Vossin isännöimässä aamukahvitilaisuudessa saimme kertoa verkoston ajankohtaisista teemoista, kuten dropshipppingin aiheuttamista kuluttajaongelmista.  Kuulimme myös yleisesityksen parlamentin työstä ja tapasimme lyhyesti IMCO-valiokunnan puheenjohtajan Anna Cavazzinin, joka kertoi valiokunnan työstä. IMCO käsittelee etenkin kuluttajansuojakysymyksiä parlamentissa. Pääsimme myös seuraamaan hetkeksi meppien nopeatempoista täysistuntoa yleisölehteriltä.

Strasbourgin työpaja antoi yhteisen suunnan verkoston viestinnän kehittämiselle, tarjosi erittäin hyödyllisen koulutuksen AI-optimoinnista ja toi esiin konkreettisia tapoja vahvistaa verkoston viestintää sekä näkyvyyttä niin perinteisissä kuin uudenlaisissakin kanavissa. Työpajan käytännön järjestelyistä ja sisällöstä vastasi ECC Saksa ECC Ranskan tukemana.

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2025.