Kesälomakauden lähestyessä monet suomalaiset suuntaavat katseensa Euroopan monipuolisiin matkakohteisiin. Matkajärjestelyihin voi innostuksen lisäksi liittyä myös käytännön haasteita, kun varaat lentoliput, majoituksen tai vuokraat auton ulkomailta. Vinkkiemme avulla varmistat, että matkavalmistelut sujuvat ilman turhia huolia ja pääset keskittymään lomastasi nauttimiseen.
Lentäen lomalle – mitä kannattaa huomioida?
Lentojen varaaminen on nykyisin helppoa ja nopeaa. Moni varaa matkan nykyään lentoyhtiön sijaan varaussivuston tai matkanvälittäjän kautta, ja tällöin on erityisen tärkeää tarkistaa, mitä varaus oikeastaan kattaa.
Vertaile eri lipputyyppien ehtoja. Lentolipuissa ei ole lähtökohtaisesti peruuttamisoikeutta. Kalliimpiin lipputyyppeihin voi kuulua muutos- ja peruutusmahdollisuus. Tutki siksi eri lipputyyppien ehdot ennen ostoa ja valitse sopivin. Sama koskee matkatavaroiden määrää, joka halvimmassa lipussa on rajattu minimiin, eikä yleensä sisällä ruumalaukkuja. Matkatavarakiintiön kasvatus myöhemmin voi tulla kalliiksi, joten se on parempi huomioida jo lippua ostaessa.
Jos ostat vaihtoja sisältävän lentomatkan, varmista, että kaikki lennot ovat samalla varausnumerolla. Jos et pääse jatkolennollesi esimerkiksi ensimmäisen lennon viivästymisen takia, lentoyhtiö reitittää sinut uudelleen määränpäähäsi maksutta edellyttäen, että lentosi ovat samalla varausnumerolla eli samalla lipulla. Jos taas olet ostanut kaksi erillistä lippua, olet itse vastuussa siitä, että ehdit jatkolennollesi. Voit siis joutua ostamaan uuden jatkolennon, jos myöhästyt siltä.
Varaa riittävästi aikaa vaihtoihin erityisesti isoilla lentokentillä. Vaikka lennonvaraussivusto tarjoaa sinulle vaihdollisen yhteyden, joka teoriassa ja optimaalisissa olosuhteissa on mahdollinen, voivat terminaalien väliset siirtymät tai turvatarkastusjonot viedä todellisuudessa yllättävän paljon aikaa ja viivästykset ovat yleisiä. Voit välttää stressiä varaamalla lennot, joissa on riittävän väljä vaihtoaika tai suosimalla suoria yhteyksiä.
Muista oikeutesi lennon viivästys- tai peruutustilanteissa. Lennon viivästyessä lentoyhtiön tulee tarjota matkustajalle odotusaikana huolenpitoa, jonka sisältö riippuu lentomatkan pituudesta sekä viivästyksen kestosta, jonka lentoyhtiö on arvioinut. Jos arvioitu viivästys on yli kaksi tuntia, matkustajalle tulee tarjota muun muassa aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan. Jos lentoyhtiö taas peruu lentosi, sinulla on oikeus valita uudelleenreititys eli saada uudet lennot samaan kohteeseen tai lipun hinnan palautus. Molemmissa virhetilanteissa sinulla voi olla myös oikeus vakiokorvaukseen ja vahingonkorvaukseen.
Jos matkatavarasi viivästyvät menomatkalla, voit ostaa välttämättömät korvaavat tarvikkeet ja lentoyhtiö vastaa hankinnoista syntyvistä kohtuullisista kustannuksista. Jos huomaat, etteivät laukkusi saapuneet kohteeseen kanssasi, täytä PIR-lomake (Property Irregularity Report) lentoaseman tuloaulassa – se on virallinen ilmoitus viivästyneestä matkatavarasta ja toimii todisteena myöhempää korvauskäsittelyä varten. Kustannukset on syytä pitää kohtuullisina, joten hanki vain välttämättömät vaatteet ja hygieniatarvikkeet. Säilytä kuitit hankinnoistasi. Toisinaan lentoyhtiöt tarjoavat myös välttämättömyystarvikepakkauksen tai etusetelin, jolla voit tehdä nämä tarpeelliset hankinnat. Kun viivästynyt matkatavara on lopulta toimitettu sinulle, tee 21 vuorokauden kuluessa kirjallinen korvausvaatimus taloudellisista menetyksistäsi lentoyhtiölle.
Suosi luottokorttia maksutapana. Lentoja ostaessasi luottokortilla maksaminen tarjoaa lisäsuojaa, sillä ongelmatilanteissa voit vaatia hyvitystä myös suoraan luotonantajalta.
Majoitus – onnistuneen loman perusta
Monelle lomamatkan tunnelma rakentuu pitkälti majoituksen ympärille. Siksi on tärkeää varmistaa jo varausta tehdessä, että tiedät, kenen kanssa olet tekemässä sopimuksen ja mitä varaus todella sisältää.
Ole tarkkana varaussivustojen kanssa. Hotellien ja lomahuoneistojen varaaminen netin kautta on nykyään arkipäivää, mutta kaikki varaussivustot eivät ole yhtä luotettavia. Ennen varauksen vahvistamista tarkista, että löydät selkeät yhteystiedot majoituksen tarjoajasta – katuosoitteen, sähköpostin ja puhelinnumeron. Lue myös muiden asiakkaiden arvioita useammasta lähteestä kuin vain varaussivustolta.
Mitä hinta pitää sisällään? Halpa hinta houkuttaa, mutta jaksa tutkia, mitä se sisältää. Esimerkiksi majoitukset, joissa on ilmastointi, ovat yleensä kalliimpia kuin ilmastoimattomat – helleaikaan tämä voi olla keskeinen tekijä viihtymiselle ja hyville yöunille. Majoituksissa ei pääsääntöisesti ole lakiin perustuvaa peruutusoikeutta, mutta useimmat majoituspaikat tarjoavat myös maksuttoman peruutusoption sisältäviä vaihtoehtoja, jotka ovat kalliimpia. Peruutusmahdollisuus on kätevä etenkin, jos vielä pohdit eri vaihtoehtojen välillä – voit varata aluksi yhden majoituksen ja perua sen myöhemmin kuluitta, jos löydätkin sopivamman tai kohde muuttuu. Mikäli joudut peruuttamaan matkan äkillisesti, esimerkiksi sairastumisen vuoksi, voi erillinen peruutusturvavakuutus pelastaa tilanteen. Älä myöskään epäröi käyttää luottokorttia maksutapana myös majoitusta ostaessasi – se tuo turvaa, jos jokin menee pieleen.
Varo hotellivarauspalveluiden nimissä lähetettyjä kalasteluviestejä. Kevään 2025 aikana on jälleen ollut liikkeellä hotellivarauspalveluiden nimissä tapahtuvaa tietojenkalastelua. Rikolliset lähestyvät asiakkaita varausvahvistusten ja luottamusta herättävien tietojen avulla esiintyen majoituspaikan edustajana, mutta viestin lopussa onkin linkki kalastelusivustolle, jonka kautta pyritään varastamaan maksukortin tietoja. Vältä epäilyttävien linkkien avaamista ja ota yhteys suoraan varauspalveluun tai majoituspaikkaan heidän omien asiakaspalvelukanaviensa kautta varmistaaksesi viestin aitouden. Lue lisää aiheesta Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta.
Kuluttajansuoja ei päde, jos varaat majoituksen yksityishenkilöltä. Yksityishenkilöiltä varattavat majoitukset esimerkiksi Airbnb:n ja muiden vastaavien palveluiden kautta ovat kasvattaneet suosiotaan. Ongelmatilanteessa sinun on kuitenkin itse selvitettävä asia majoituksen tarjoajan kanssa, sillä yksityishenkilöiden välisiin vuokrasopimuksiin ei sovelleta kuluttajansuojalainsäädäntöä. Tämä tarkoittaa sitä, että Euroopan kuluttajakeskus ei voi auttaa tapauksessa, jossa valitat toisesta yksityishenkilöstä. Sen sijaan jos valituksesi kohdistuu elinkeinonharjoittajaan, kuten Airbnb-markkinapaikka-alustaan, saat meiltä apua. Selvitä siis aina ennen sopimuksen tekemistä, tarjoaako majoitusta yksityishenkilö vai elinkeinonharjoittaja. Majoituspalvelun tarjoajan kanssa on suositeltavaa sopia kirjallisesti kaikista keskeisistä majoitukseen liittyvistä ehdoista.
Kun saavut kohteeseen, tarkista huone tai asunto heti ennen matkatavaroiden purkamista. Jos luvattua varustelua – kuten lisävuodetta, ilmastointia tai parveketta – ei olekaan saatavilla, ilmoita siitä heti vastaanottoon tai majoituksen tarjoajalle. Mikäli ongelmaa ei korjata, tee kirjallinen valitus paikan päällä ja säilytä kaikki asiaan liittyvä viestinvaihto. Valokuvat puutteista auttavat myöhemmin, jos asiaan joudutaan palaamaan.
Autolla omatoimisesti
Auton vuokraaminen lomalla antaa vapautta tutustua kohteeseen omaan tahtiin, mutta samalla se vaatii huolellisuutta vuokrasopimuksen ja ajoneuvon tarkastamisen osalta. Kannattaa käyttää tunnettuja, luotettavia vuokraamoja. Ulkomailla sopimus solmitaan usein paikallisen vuokraamon kanssa, vaikka varaus olisi tehty kotimaisen verkkosivuston kautta. Tällöin kohdemaan lainsäädäntö pätee.
Kun noudat auton, varaa aikaa sen tarkastukseen. Kuvaa auton mahdolliset vauriot ja ilmoita niistä ennen liikkeellelähtöä. Vaurioiden kirjaaminen suojaa sinua mahdollisilta perusteettomilta laskutuksilta palautuksen yhteydessä. Myös ajoneuvon sisätilat, valot ja varusteet kannattaa tarkastaa.
Jos palautat auton aukioloaikojen ulkopuolella, huolehdi siitä, että ajoneuvo jää valvottuun ja turvalliseen paikkaan. Joissain tapauksissa vuokraamo voi veloittaa hallinnollisia kuluja esimerkiksi pysäköintivirheistä tai sakoista – nämäkin ehdot kannattaa lukea tarkasti jo sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä. Jos saat jälkilaskutusta, tutki tarkoin sen perusteet ja ole tarvittaessa yhteydessä vuokraamoon asian selvittämiseksi.
Tutustu paikallisiin liikennesääntöihin ennen vuokraamista. Esimerkiksi Ranskassa ja Espanjassa on omat erityissääntönsä varustelun ja nopeusrajoitusten suhteen, mitkä voivat poiketa merkittävästi suomalaisista käytännöistä. Monissa maissa on erityisiä ”no-parking”-alueita ja -rajoituksia, kuten sinisiä vyöhykkeitä tai alueita, joissa pysäköinti on kielletty tai sallittu vain tietyin ehdoin. Myös ajokieltoalueita voi olla. Tarkista myös, että et pysäköi alueille, jotka on varattu julkisille kulkuneuvoille.
Apua ja neuvontaa ongelmatilanteissa
Jos matkan aikana jokin menee pieleen, yritä aina ensin selvittää asia suoraan palveluntarjoajan – esimerkiksi lentoyhtiön tai hotellin – kanssa. Usein tilanne ratkeaa nopeimmin näin. Säilytä kuitenkin kaikki asiaan liittyvät asiakirjat, viestit ja kuitit – ne voivat olla tarpeen, jos tilannetta joudutaan selvittämään jälkikäteen.
Euroopan kuluttajakeskus neuvoo ja auttaa suomalaisia kuluttajia silloin, kun ongelmia ilmenee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa toimivan elinkeinonharjoittajan kanssa. Autamme esimerkiksi ongelmatilanteissa, jotka liittyvät lennon peruutukseen tai viivästymiseen, hotellimajoituksiin tai autonvuokrauksen jälkilaskutukseen. Jos kyseessä on kotimainen elinkeinonharjoittaja, voit kääntyä ongelmatilanteissa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan puoleen.
Lisää vinkkejä ja tietoa oikeuksistasi löydät Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilta:
www.ecc.fi/matkustaminen
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 2/2025.