Noin kolmannes pohjoismaisista kuluttajista arvioi ostavansa joululahjoja tänä vuonna verkosta, yhteensä noin 1,2 miljardin euron edestä. Verkko-ostajien osuus lienee todellisuudessa vieläkin suurempi, sillä 31 prosenttia pohjoismaisista kuluttajista ei vielä osannut sanoa, ostavatko he joululahjoja myös verkosta. Yhteensä pohjoismaiset arvioivat käyttävänsä joululahjoihin tänä vuonna noin 6,5 miljardia euroa.
Pohjoismaisten kuluttajien jouluostossesonki on jo alkanut ja jatkuu aina jouluaaton kynnykselle. Huipennus ajoittuu Pohjoismaissa marraskuun viimeiseen viikkoon. Suomessa veronpalautusten jälkeiset päivät ovat perinteisesti vilkkaita.
Tärkeimmät syyt joululahjojen hankintaan verkosta ovat pohjoismaisten kuluttajien mukaan ostamisen helppous ja halvemmat hinnat. Ruotsalaisia houkuttelee verkkoon jouluruuhkien välttäminen, kun taas suomalaiset mainitsivat syyksi paremmat valikoimat – eli haluttua joululahjaa ei ole saatavilla omissa lähikaupoissa.
Tiedot pohjautuvat Postnord-yhtiön verkko-ostamista koskevaan kuluttajatutkimukseen, joka tehtiin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa lokakuussa 2014 ja siihen vastasi hieman yli 4000 kuluttajaa. Tutkimus toteutetaan neljännesvuosittain.
Suomalaiset ostavat myös ulkomailta
Kaupan liiton Suomessa TNS Gallupilla lokakuussa teettämän kuluttajakyselyn tulokset ovat linjassa edellä mainitun kanssa. Sen mukaan verkosta jouluostoksia uskoo tekevänsä 30 prosenttia vastaajista. Useita eri kanavia käyttävät asiakkaat ovat kuitenkin suomalaiselle kaupalle tärkeitä, sillä he kuluttavat usein rahaa muita enemmän. Kyselyn mukaan tänä jouluna rahan käyttöään lisäävistä jopa yli puolet aikookin tehdä verkko-ostoksia.
Kaupan liiton kuluttajakyselystä selviää myös, että jouluostoksia aiotaan tehdä aiempaa useammin myös ulkomailta. Tänä vuonna hieman yli puolet verkko-ostoksia tekevistä aikoo ostaa myös ulkomaisista verkkokaupoista, kun viime vuonna heitä oli 44 prosenttia.
Helpotusta joulustressiin
Itellan tuore kuluttajatutkimus puolestaan kertoo, että verkko vähentää joulustressiä ja on koko kansan ostospaikka. Verkkokauppojen sivujen selailu helpottaa lahjojen ostamista ja monia ilahduttaa myös se, että joululahjat voi hankkia tarjouksesta hyvissä ajoin. Itellan tutkimuksessa yli puolet suomalaisista ilmoitti aikovansa ostaa joululahjoja verkosta. Moni aikoo suosia myös suomalaisia verkkokauppoja.
Lue lisää
Itellan tutkimus: Verkkokauppa vähentää joulustressiä. Itellan tiedote 17.11.2014.
E-commerce in the Nordic region Q3 2014. Postnordin tutkimustiivistelmä (englanniksi).
Joulusesonki luo työtä. Kaupan liiton tiedote 6.11.2014.