Kokosimme alle kuluttajien meille lähettämiä ilmoituksia verkon tilausansoista. Ne kuvaavat ansojen kirjoa ja tyypillisiä aihealueita viime vuosien varrelta.
• ”Vastasin netissä kyselyyn, jossa luvattiin Niken lenkkitossut 2 eurolla. Sain sitten laskun koskien jotain Jobform-palvelua. Laskuttaja on Wakefield Finance. Luin netistä, että Hämeen poliisi on tutkinut tätä asiaa. Ihmisiltä on mennyt luottokortilta maksuja. Minulta ei ole mennyt luottokortilta maksuja, koska en ole antanut mitään numeroa eikä minulla ole luottokorttia. Mutta Wakefield Finance lähettää minulle laskuja sähköpostiin. Mitä pitäisi tehdä?”
• ”Olen netissä täyttänyt yhteystietoni mainoksen lomakkeeseen, jossa etsittiin testaajia Canada Goose -takeille. Yhteystietojen täytön jälkeen tuli täytettävä kysely, joka ei mielestäni liittynyt mitenkään takkien testaukseen ja keskeytin kyselyn täyttämisen. Välittömästi sähköpostiini tuli viestejä eri mainostajilta. Lähetin samana päivänä Orville Median sähköpostiin viestin jossa kerroin, että ehdot eivät olleet selkeästi ymmärrettävissä ja että olen keskeyttänyt kyselyn ja haluan että yhteystietoni poistetaan heidän sivuiltaan ja poistopyyntö välitetään myös heidän yhteistyökumppaneilleen. Katsoin ehtoja myöhemmin tarkemmin mainoksesta ja huomasin, että olin ymmärtämättömyyttäni antanut luvan kuudelle heidän yhteistyökumppaneistaan lähettää sähköpostia ja tekstiviestimainoksia. Puhelinnumeroni olen nyt sulkenut. Sähköpostin voin myös lopettaa, mutta nyt postista tuli ilmoitus lähetyksestä. Miten toimin jos lähetyksiä tulee postilaatikkooni? Mihinkään lähetyksiin en ole antanut missään vaiheessa lupaa. Orville Media vastasi sähköpostiini, että he ovat toimittaneet tiedon eteenpäin, mutta eivät vastaa yhteistyökumppaneidensa toimista. Mainosta en enää löytänyt netistä.”
• ”Netissä oli virolaisen Lumone Oü:n ilmoitus ”melatoniinit ja muumimuki 1 eurolla”. Harvoin tilaan mitään, mutta nyt erehdyin tilaamaan ja sivuilla sanottiin, että lasku tulee myöhemmin. Se tulikin vasta jonkun ajan päästä. Lasku olikin 180 euroa eikä yhtä euroa, en saanut myöskään muumimukia. Palautin sitten saamani melatoniinit yritykselle laskun kanssa ja otin yhteyttä firmaan sähköpostilla, että voinhan palauttaa pillerit. He vastasivat, että palautusaika on jo umpeutunut (koska odotin laskua saapuvaksi). Nyt olen palauttanut tuotteen, mutta lasku jäi. Mitä on tehtävissä? Otettuani selvää yhtiöstä internetistä selvisi, että tämä onkin huijaus. Pienellä painetussa tekstissä kerrottiin, että sitoutuu 180,93 euron arvoiseen tilaukseen. Tätä pienellä painettua en kuitenkaan lukenut.”
• ”Menin puhelimella sivustolle, jota ylläpitää Jobform. Tarjosivat eurolla puhelinta ja laitoin heille nimeni, osoitteeni ja sähköpostini. Seuraavalla sivulla kysyivät luottokortin numeroa ja maksua, mutta tajusin heti, että kyseessä on huijaus, enkä tietoja laittanut. Poistuin sivulta, jolloin tuli ilmoitus että puhelimessasi on virus. Pian alkoi tulla sähköpostiin viestejä ”oliko maksun kanssa ongelmia?” ja yritettiin saada minua maksamaan. Jobform lähetti myös viestejä joissa ilmoitettiin, että jos et maksa siihen ja siihen mennessä, lisäämme joka muistutukseen 10 euroa. Voivatko he laittaa laskua kirjeitse kotiin ja voivatko laskut mennä perintään? Entä ovatko henkilötietoni enää turvassa? Viesteissä sain myös customer ID:n eli pitävät minua jo jäsenenä. Laitoin heille englanniksi viestin, että irtisanon jäsenyyteni ID-numerollani… vaikka en tietääkseni edes ole jäsen. Mitä teen?”
• ”Tilasin yhdellä eurolla hampaidenvalkaisuliuskoja. Yhtäkkiä minulle tulee jatkolähetyksiä, vaikka en ole sellaista sopimusta tehnyt. Minulle ei ainakaan ole tullut mihinkään mitään peruuttamislomaketta tai tilausvahvistusta. Olen sähköpostiin tulleen mainoksen perusteella tilannut tuotenäytteen ja maksanut sen toimituskulut, yhden euron laskun. En ole tehnyt muita tilauksia. Kuukauden kuluttua tuli 125,90 euron lasku sekä ilmoitus, että olen tehnyt jatkotilauksen (mitä en ole tehnyt) ja ilmoitus, että tuotteita ei voi palauttaa. Yhteensä on tullut kolme aiheetonta laskua. Olen ollut sähköpostitse yhteydessä firmaan, mutta en ole saanut niiltä tyydyttävää selvitystä.”
• ”Olen tilannut vain ilmaisen näytteen Green Coffee Fresh -kapseleita. Minulle toimitettiin ilmaisen näytteen lisäksi 4 kuukauden annos kyseisiä kapseleita. Kun toimitus tuli, katsoin yhden pussin sisälle todetakseni mitä siellä on. En ottanut pussista mitään, ainoastaan katsoin. Palautin koko lähetyksen takaisin lähettäjälle kuten myös lähetyksen mukana olleen laskun. Laskun summa oli 144,80 euroa. Laskussa maksun saajana oli Klarna, lähetin myös heille tiedon siitä, että en ole tilannut mitään maksullisia tuotteita ja pyysin hyvittämään tai poistamaan laskun. Asiasta on vaihdettu runsaasti sähköposteja ja yritetty neuvotella toimittajan ja laskuttajan kanssa. Olen tallettanut sähköpostit. Sivustoa, jolta olen tuotteet tilannut, on muutettu useampaan kertaan. Myyjä myöntää saaneensa tuotteet takaisin ajallaan. Ongelma on se yksi avattu ilmainen pussi. Heidän mielestään palautuksen olisi pitänyt sisältää kaikki tuotteet, siis myös ilmaiset avaamattomina. Olisin maksanut sen yhden ilmaisen avatun pussin, mutta se ei heille sopinut. Klarna on lähettänyt uuden laskun samansuuruisena. Minulla ei ole kyseisiä tuotteita, vaan ne on palautettu kaikki. Toimittaja ilmoittaa palauttavansa tuotteet, jos maksan siitä erikseen. Tuotteita en halua, koska en ole niitä tilannutkaan. Ehdot, jotka sain pyynnöstäni, ovat samassa osoitteessa toimivan Regimen Oü:n nimissä. Onko minun todellakin pakko maksaa tuo lasku tyhjästä? Kaipaan ohjetta, voinko jättää ilman seuraamuksia laskun maksamatta? Olen jo reklamoinut myyjälle ja laskuttajalle, mutta se ei auta.”
• ”Tilasin FormLife.com -sivustolta koepakkauksen LIFE Detox -laastareita 2 eurolla. Maksoin ostoksen Visa-kortilla. Sopimuksessa ei missään ollut mainintaa seuraavan erän ”pakko-ostosta” tai mainintaa, että koepakkauksen tilaus velvoittaisi mihinkään. Myöhemmin tämä samainen yhtiö oli veloittanut Visa-kortiltani 120 euroa ja postissa tuli kaksi pakettia laastareita (60 euroa/pkt), joita en siis todellakaan ole tilannut enkä maksanut. Olen laittanut asiasta reklamaation niin kyseiseen firmaan kuin luottokorttia hoitavaan pankkiin”
• ”Selailin nettiä ja eksyin sellaiselle sivustolle kuin reducil.fi ja luin laihdutuskapseleista kertovaa mainosta. Painoin vain jatka-painiketta, ja sähköpostiini tulikin yhtäkkiä viesti Reducililta, että ”kiitos tilauksestanne”. En olisi ikinä mennyt kyseiselle sivustollekaan, jos olisin tiennyt tilanneeni jotakin pelkästään jatka-painikkeen avulla. Missään kohdassa ei tullut vastaan esimerkiksi ”hyväksy”-painiketta, vaan yhtäkkiä tietämättäni olinkin tehnyt tilauksen. Tästä alkoi sähköpostirumba Reducilin ja minun välillä. Palautin heille kaikki tuotteet, mitä minulle tuli ja laitoin heille aina palautetun tavaran mukaan myös heidän lähettämänsä laskun. Myöhemmin minulle tuli Reducilta sähköposti, että ”tilauksenne on peruutettu”. Kumminkin viime viikolla minulle tuli perintäyhtiö Aros Kapitalilta 60,32 euron lasku koskien Reducil-laihdutuskapseleita. Otin yhteyttä perintäyhtiöön, odotin muutaman päivän saadakseni heiltä vastauksen, mutta kun sitä ei tullut, niin otin yhteyttä yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen. Tänään tuli myös perintäyhtiöltä lopulta vastaus, jossa luki, että olen sitoutunut tilatessani maksamaan 9,90 euroa toimitus- ja käsittelykuluja.”
Lue lisää:
Näin vältät tilausansan – ohjeita kuluttajille
Tunnistatko tilausansan? Listasimme tyypillisiä esimerkkejä.