Koronavirus: Ohjeita kuluttajille ja matkustajille

Olemme koonneet yhteen linkkejä valtiosektorin julkaisemiin koronavirus-tilanteeseen liittyviin kuluttajanoikeus- ja matkustustiedotteisiin. Niiden kautta löydät käytännön toimintaohjeita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin esimerkiksi erilaisten tapahtumien ja palveluiden peruuntumisesta ja matkustamisen eri ongelmatilanteista. Lopussa on tietoa myös EU:n toimista koronapandemiassa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)

Koronavirus: KKV:n kuluttajaneuvonnan usein kysytyt kysymykset (päivittyvät jatkuvasti):

Matkustaminen ja liikenne

Tapahtumat ja palvelut

28.4. Kuluttaja-asiamies Norwegianin tilanteesta: nyt ei kannata ottaa vastaan cash pointseja

24.4. KKV:n selvitys: Kotitaloudet uskovat kulutuksen palaavan normaaliksi koronakriisin jälkeen

3.4.2020 Kuluttaja-asiamiehen blogissa: Maailma nytkähti koronan myötä uuteen asentoon: kuluttajien oikeudet turvattava poikkeusoloissakin

3.4.2020 Peruiko lentoyhtiö lentosi koronan vuoksi? Tutustu hyvitysvaihtoehtoihin

30.3. 2020 Koronapelko poikii huijausyrityksiä ja harhaanjohtavaa markkinointia – yritysten toimittava vastuullisesti

27.3.2020 Liikkumiskielto Uudellamaalla: mitä liikkumisrajoitukset tarkoittavat kuluttajien kannalta?

24.3.2020 Asiakaspalvelut ruuhkautuneet koronan vuoksi – selkeä ohjeistus palvelee sekä yrityksiä että kuluttajia

20.3.2020 Jouduitko koronaviruksen takia talousvaikeuksiin? Mieti vaihtoehtoja pikavipeille

20.3. Kuluttaja-asiamies: matkanjärjestäjien noudatettava kuluttajansuojalainsäädäntöä poikkeustilanteissakin

18.3.2020 Koronavirus ja kuluttajan oikeudet

Ulkoministeriö

29.4.2020 Ulkoministeriön kotiutuslennot

8.4.2020 Kysymyksiä ja vastauksia matkustamisesta ja koronaviruksesta

7.4.2020 Matkailija, palaa Suomeen

12.3.2020 Koronavirustilanne ja UM:n matkustustiedotteet

Euroopan komissio

Usein kysytyt kysymykset ECC-verkostolta (englanniksi)

ECC-verkoston saamat korona-aiheiset yhteydenotot (graafit yms.  tietoa, englanniksi)

Koronavirus – EU:n toimet (päivittyvä sivu)

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 2/2020.