Olemme koonneet yhteen linkkejä valtiosektorin julkaisemiin koronavirus-tilanteeseen liittyviin kuluttajanoikeus- ja matkustustiedotteisiin. Niiden kautta löydät käytännön toimintaohjeita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin esimerkiksi erilaisten tapahtumien ja palveluiden peruuntumisesta ja matkustamisen eri ongelmatilanteista. Lopussa on tietoa myös EU:n toimista koronapandemiassa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)
Koronavirus: KKV:n kuluttajaneuvonnan usein kysytyt kysymykset (päivittyvät jatkuvasti):
28.4. Kuluttaja-asiamies Norwegianin tilanteesta: nyt ei kannata ottaa vastaan cash pointseja
24.4. KKV:n selvitys: Kotitaloudet uskovat kulutuksen palaavan normaaliksi koronakriisin jälkeen
3.4.2020 Peruiko lentoyhtiö lentosi koronan vuoksi? Tutustu hyvitysvaihtoehtoihin
27.3.2020 Liikkumiskielto Uudellamaalla: mitä liikkumisrajoitukset tarkoittavat kuluttajien kannalta?
20.3.2020 Jouduitko koronaviruksen takia talousvaikeuksiin? Mieti vaihtoehtoja pikavipeille
18.3.2020 Koronavirus ja kuluttajan oikeudet
Ulkoministeriö
29.4.2020 Ulkoministeriön kotiutuslennot
8.4.2020 Kysymyksiä ja vastauksia matkustamisesta ja koronaviruksesta
7.4.2020 Matkailija, palaa Suomeen
12.3.2020 Koronavirustilanne ja UM:n matkustustiedotteet
Euroopan komissio
Usein kysytyt kysymykset ECC-verkostolta (englanniksi)
ECC-verkoston saamat korona-aiheiset yhteydenotot (graafit yms. tietoa, englanniksi)
Koronavirus – EU:n toimet (päivittyvä sivu)
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 2/2020.