Kesätöissä Euroopan kuluttajakeskuksessa

Kesällä 2025 Euroopan kuluttajakeskuksen harjoittelijana on ollut Turun yliopistossa oikeustiedettä opiskeleva Cecilia Poikkimäki. Harjoittelun aikana hän pääsi tutustumaan maiden rajat ylittävien kuluttajayhteydenottojen ja -valitusten käsittelyyn, joista erityisesti monimutkaiset verkkokauppa- ja matkustustapaukset jäivät mieleen. Harjoittelun kohokohtiin kuului myös alkukesästä Helsingissä järjestetty tekoälyteemainen kokous, jossa Cecilia pääsi tutustumaan ECC-kollegoihin eri maista ja pohtimaan tekoälyn käyttöä työssämme.

Miksi hait Euroopan kuluttajakeskuksen harjoittelijaksi?

Hain Euroopan kuluttajakeskukseen, koska minua kiinnostavat kansainvälinen yhteistyö ja riidanratkaisu sekä erityisesti kuluttajien tukeminen monimutkaisissa rajat ylittävissä tilanteissa. Halusin myös syventää osaamistani kuluttajaoikeuden alalla. Saan paljon iloa siitä, että voin olla avuksi muille ja ratkoa heidän ongelmiaan, joten harjoittelu Euroopan kuluttajakeskuksessa tuntui luontevalta ja innostavalta mahdollisuudelta.

Miten olet viihtynyt Euroopan kuluttajakeskuksessa?

Olen viihtynyt Euroopan kuluttajakeskuksessa tosi hyvin ja olen saanut kollegoilta paljon tukea koko harjoittelun ajan. Työstä on tehnyt erityisen mielekästä se, että kuluttajilta on tullut positiivista palautetta ja on päässyt kokemaan aitoja onnistumisen hetkiä heidän asioitaan ratkoessa.

Mikä oli harjoittelussa parasta ja mikä haastavinta?

Harjoittelussa parasta on ollut se, kuinka paljon olen oppinut käsitellessäni erilaisia tapauksia, sekä kuluttajansuojaoikeudesta ja kansainvälisestä sääntelystä että asiakaspalvelutyöstä. Itselleni haastavimpia ovat olleet tilanteet, joissa en ole voinut olla kuluttajalle avuksi, esimerkiksi silloin kun myyjä sijaitsee ECC-verkostomme toimivallan ulkopuolella.

Mitä opit harjoittelun aikana? Minkälaiset valitusasiat olivat kiinnostavimpia?

Harjoittelun aikana opin hahmottamaan yleisimpiä ongelmia, joita kuluttajat kohtaavat rajat ylittävässä kaupassa tai matkustamisessa. Opin myös verkostomme toimintatavan sekä sen, miten kuluttajaa ohjataan eteenpäin, jos tapausta ei voida ratkaista meidän toimestamme. Sain lisäksi käytännön ymmärrystä luotonantajien ja maksunvälittäjien vastuista. Ehdottomasti kiinnostavimpia olivat valitusasiat, jotka eivät olleet täysin yksiselitteisiä tai joissa esiintyi useita ongelmia samassa tapauksessa. Näitä pohdittiin usein yhdessä tiimin ja ECC-verkoston muiden kollegojen kanssa.

Työskentelemme monipaikkakuntaisesti ja hybridinä. Miten hybridityö on sujunut – ja mitkä ovat etä- ja toimistopäivien hyvät puolet?

En ole aiemmin tehnyt paljon etätöitä, joten harjoittelu hybridityössä oli minulle uusi kokemus, josta olen tykännyt todella paljon. Etätyö on tarjonnut joustavuutta, sillä olen voinut säästää aikaa työmatkoissa, järjestää omia menojani ja keskittyä rauhassa tehtäviini. Toimistopäivät ovat puolestaan tuoneet mukavaa vaihtelua, sillä silloin on voinut tavata kollegoita, vaihtaa kuulumisia ja nauttia muun muassa lounaasta yhdessä.

Joku kiva muisto tai hetki harjoitteluajalta?

Heti harjoittelun alussa sain osallistua kesäkuussa Suomen Euroopan kuluttajakeskuksen järjestämään tekoälyteemaiseen study visitiin Helsingin toimistollamme, johon osallistui ECC-kollegoita Luxemburgista, Itävallasta, Saksasta, Ruotsista, Belgiasta sekä Euroopan komissiosta. Tämä kokous oli ainutkertainen mahdollisuus tutustua sekä tekoälyn käyttöön työssämme että kollegoihin eri maista.

Vinkkisi kuluttajille maiden rajat ylittävän kaupan tai matkustamisen tilanteisiin?

Koska uusia verkkokauppoja syntyy jatkuvasti ja dropshipping-ilmiö on yhä yleisempi, tärkein neuvoni kuluttajille on, ettei ostoksia tule tehdä kiireessä. Ennen tilaamista kannattaa rauhassa aina tarkistaa, missä maassa myyjä sijaitsee ja löytyvätkö verkkokaupasta selkeät yhteystiedot, kuten osoite ja puhelinnumero. Lisäksi on hyvä varmistaa, että toimitus- ja palautusehdot on kerrottu avoimesti ja että käytössä on turvalliset maksutavat, kuten luottokortti. Näillä perusvinkeillä voi vähentää merkittävästi rajat ylittävään verkkokauppaan liittyviä riskejä.

Millainen olet itse kuluttajana?

Kuluttajana ostan usein tutuilta myyjiltä ja suosin paikan päällä tapahtuvaa ostamista esimerkiksi vaatteissa, sillä minulle on tärkeää päästä kokeilemaan tuotteita ja tunnustelemaan materiaaleja ennen ostoa. Näin vältyn myös turhilta hankinnoilta. Tykkään myös kierrellä kirpputoreilla, joten ostelen paljon käytettyjä tuotteita ja hyödynnän myös nettikirppiksiä.

Terveisesi tuleville harjoittelijoille ja EU:n kuluttajalainsäädännöstä kiinnostuneille

Harjoittelu Euroopan kuluttajakeskuksessa on ollut minulle ainutlaatuinen kokemus. Tässä työssä pääsee konkreettisesti auttamaan kuluttajia rajat ylittävissä tilanteissa ja oppimaan EU:n kuluttajalainsäädännöstä käytännössä. Lisäksi pääsee työskentelemään kansainvälisessä ympäristössä osaavan ja kannustavan tiimin kanssa, kehittämään viestintä- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä näkemään, miten kuluttajien oikeuksia edistetään Euroopan tasolla. Tällaisia kokemuksia on harvoin tarjolla ja harjoittelu on antanut minulle paljon oppeja tulevaisuutta varten.

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 3/2025.