Jos verkkokaupasta tilattu tuote vaurioituu matkalla

Verkko-ostaminen on usein helppoa ja siinä voi säästää aikaa sekä tehdä myös edullisia löytöjä. Yleensä tilaaminen hoituu jouhevasti ja verkkokaupasta tilatut tuotteet tulevat hyvin pakattuina ja ehjinä perille. Joskus kuitenkin verkkokaupasta ostettu tuote voi kuitenkin vaurioitua kuljetuksessa. Kuinka silloin toimitaan?

Kun tilaat verkkokaupasta ja tuote lähetetään sinulle, tarkista pakkaus heti sen saavuttua. Mikäli pakkauksessa näkyy jälkiä, ota siitä valokuvia eri kulmista ennen paketin avaamista. Mikäli paketissa on ulkoisia vaurioita, voi hyvin olla mahdollista, että myös tavara paketin sisällä on vahingoittunut. Ota välittömästi yhteys myyjään, mikäli myös tavara on vioittunut.

Myyjä on vastuussa kuljetuksessa vaurioituneesta tuotteesta, jos kuljetusta ei ole tilattu erikseen erillisen toimijan kautta. Valokuvat ovat tärkeitä, jotta voidaan arvioida, onko tuotteen viallisuus tapahtunut kuljetuksessa vai onko tavara mahdollisesti ollut viallinen jo lähetettäessä. Joka tapauksessa tilanteessa tulee olla yhteydessä myyjään mahdollisimman pian.

Kun kuljetusliike tuo paketin ovellesi

Mikäli tuote toimitetaan kotiovelle asti, suosittelemme tarkastamaan paketin välittömästi tuonnin yhteydessä. Älä allekirjoita mitään vastaanotetuksi, mikäli paketti näyttää jo ulkoisesti saaneen jotain kolhuja ja epäilet, että tuotteessa saattaa olla kuljetuksessa aiheutuneita vaurioita. Ota valokuvat paketista ennen sen avaamista. Tarkasta tilanteessa myös tilattu tuote. Pyydä saada tehdä kuljetusfirmalle merkintä vioittuneesta paketista ja mahdollisesti vioittuneesta tuotteesta tai paketista puuttuneista tuotteista ennen kuin kuittaat sen vastaanotetuksi. Vaikka paketti olisi ulkoisesti ehjä, suosittelemme tarkastamaan myös paketin sisällön ennen tavaran kuittaamista vastaanotetuksi. Tarkasta, että tilattuja tuotteita on oikea määrä ja oikea tuotetyyppi ja että ne ovat ehjiä. Mikäli puutteita olisi, olisi hyvä tehdä huomautus tästä kirjallisesti paketin tuoneelle kuljettajalle. Vaikka tilanteessa kuljettajalla olisi kiire, sinulla on oikeus tarkastaa sekä paketti että sen sisältö. Ole myös myyjään yhteydessä mahdollisimman pian, jos havaitset puutteita.

Mikäli paketti ja sen sisältö on jäänyt tarkastamatta, mutta se on kuitattu kuitenkin vastaanotetuksi ja ilmoitus mahdollisista tuotteen vioista tai tilauksen puutteista tehdään vasta myöhemmin, voi myyjän kanssa syntyä erimielisyyttä siitä, milloin paketti tai sen sisältö on todella vioittunut. Tarkastamalla tuote jo sen saavuttua, on helpompi selvittää asiaa jälkeenpäin.

Ongelmatilanteissa ole aina yhteydessä alkuun myyjään. Jos asia ei ratkea toivomallasi tavalla ja myyjäyritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa, voit olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen. Kotimaisten yritysten kohdalla saat apua kuluttajaneuvonnasta.