Alkuvuoden 2023 sovintoratkaisuja

Sovittelemme Euroopan kuluttajakeskusten verkostossa tuhansia myyjän ja kuluttajan välisiä maiden rajat ylittäviä riita- ja ongelmatilanteita joka vuosi. Kerromme vuoden 2023 uutiskirjeessä esimerkkitapauksia, jotka ovat päättyneet kuluttajalle suotuisasti. Tämänkertaisissa tapauksissa on kyse palautusonglemista, väärästä tuotteesta sekä välille jääneistä matkatavaroista.

Ongelmia tuotteiden palautuksessa

Kuluttaja tilasi marraskuussa 2022 tanskalaisesta yrityksestä tietokone-elektroniikkaa. Tuotteiden saavuttua kuluttaja havaitsi, että olikin tilannut väärät tuotteet. Kuluttaja teki tuotteista palautusilmoituksen, jonka myyjä hyväksyi. Tuotteiden palautukseen käytetyt maksulliset palautustarrat eivät toimineet. Myyjä toimitti kuluttajalle uuden palautustarran, joka toimi. Myyjä ilmoitti kuitenkin, että palautus ei ollut tullut perille. Kuluttajalla oli kuitti palautuksesta, mutta myyjä ei tästä huolimatta suostunut palauttamaan rahoja kuluttajalle. Kuluttaja otti yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, jossa asia arvioitiin juridisesti, valmisteltiin ja lähetettiin sovitteluun Euroopan kuluttajakeskuksen Tanskan toimipisteeseen. Myyjään saatiin yhteys, ja asia saatiin soviteltua: myyjä palautti kuluttajalle tuotteista maksetun 66 euroa kokonaisuudessaan.

Verkkokaupasta lähetettiin väärä tuote

Kuluttaja tilasi lastentarvikkeita myyvästä alankomaalaisesta verkkokaupasta lastenrattaiden osan, mutta sai väärän osan. Kuluttaja otti yhteyttä myyjään ja tiedusteli, voisiko osan vaihtaa oikeaan. Myyjä ilmoitti, että osan vaihto ei ole mahdollista. Myyjä ehdotti, että he voisivat palauttaa osan hinnan kuluttajalle, mutta eivät palauttaisi toimituskuluja eivätkä maksaisi tuotteen palautuksesta koituvia kuluja. Koska myyjä oli lähettänyt väärän osan, tuotteen hinta toimituskuluineen sekä palautuskulut tulisi hyvittää kuluttajalle kokonaisuudessaan. Näin ollen kuluttaja teki valituksen Euroopan kuluttajakeskukseen, jossa asia valmisteltiin ja sitä soviteltiin Alankomaiden ECC-toimipisteessä. Myyjään saatiin yhteys ja se hyvitti kuluttajalle 95,95 euroa, johon sisältyivät tuotteen hinta, toimituskulut sekä tuotteen palautuskulut.

Matkatavarat jäivät lennolta

Kuluttaja lensi heinäkuussa 2022 Ranskaan. Menomatkalla matkalaukku ei saapunut perille, ja kuluttaja joutui hankkimaan korvaavia välttämättömyyksiä kuten vaatteita ja hygieniatarvikkeita. Kuluttaja vaati lentoyhtiöltä 180 euron korvausta välttämättömyystarvikkeista. Lentoyhtiö ei vastannut vaatimukseen mitään ja asia ei edennyt, joten kuluttaja saattoi valituksen Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteeseen. Asia valmisteltiin ja sen sovittelu jatkui Alankomaiden ECC:ssä, jonka avulla lentoyhtiöön saatiin yhteys. Kuluttaja sai lentoyhtiöltä lopulta täysimääräisen korvauksen hankkimistaan välttämättömyystarvikkeista.

Lisätietoa asioinnista Euroopan kuluttajakeskuksessa:

Usein kysyttyä asioinnista

Asiointilomakkeet (valitus myyjästä tai tiedustelu kuluttajan oikeuksista)

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 1/2023.