Euroopan kuluttajakeskuksen tavoitteena on kotiuttaa kuluttajien saatavia rajat ylittävässä kaupassa. Me emme ei voi velvoittaa myyjää tai palveluntarjoajaa hyvitykseen tai korvaukseen sopimusrikkomuksen vuoksi. Sen sijaan pyrimme saamaan aikaan sovinnon kuluttajan ja myyjän tai palveluntarjoajan välillä.
Tammi-maaliskuussa 2016 saimme soviteltua 32 suomalaiskuluttajan riita-asiaa. Näistä tapauksista kotiutimme kuluttajien saatavia noin 15 000 euroa. Kaiken kaikkiaan saimme vuoden alkuneljänneksellä yhteensä 655 yhteydenottoa kuluttajilta.
Suurin osa sovintoon päättyneistä tapauksista koski matkustamista ja autokauppaa (38 %), erityisesti lentojen viivästyksiä ja peruuntumisia sekä käytettyjä ajoneuvoja. Myös vaatteet sekä tilausansat olivat tuottaneet ongelmia kuluttajille. Eniten sovintoja saimme aikaan saksalaisten, latvialaisten sekä ruotsalaisten yritysten ja suomalaiskuluttajien välillä.
Teemme yhteistyötä muiden maiden Euroopan kuluttajakeskusten toimipisteiden kanssa. Kunkin maan kuluttajakeskukset muodostavat yhdessä Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net, European Consumer Centres Network), jonka toimintaa Euroopan komissio ohjaa. Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV).