Kilpailu- ja kuluttajavirasto opastaa tunnistamaan tilausansan

Suomessa vietetään 5.-11.2. Mediataitoviikkoa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on mukana teemaviikossa tuottamalla erilaista aineistoa kouluille ja kuluttajille, minkä avulla voi testata omia taitojaan tilausansan tunnistamisessa.

Tilausansatapauksissa mainostetaan yleensä halpoja tuotteita (esimerkiksi merkkikenkiä), ja kuluttaja ajautuu niihin yleisimmin verkossa tai sosiaalisessa mediassa olevan tarjouksen kautta. Tilausansa voi johtaa kertakokeilun sijaan kalliisiin jatkotilauksiin. Yleensä kuluttajan on tarjouksen saadakseen maksettava pankki- tai luottokortilla, tai sitten veloitus tehdään laskulla.

Tilausansat kehittyvät koko ajan ja niitä voi olla toisinaan vaikea havaita, vaikka olisi kokenutkin verkonkäyttäjä. Sen vuoksi olisi hyvä, että kuluttajat pystyisivät tunnistamaan tilausansoja ja muita huijauksia verkossa. Taitojaan voi testata Kilpailu- ja kuluttajaviraston Mediataitoviikkoa varten tuottaman aineiston avulla.

Lue lisää KKV:n tiedotteesta (5.2.).