Varoitus netin huonekaluostoksista – jo tuhansia Infurn-valituksia

Tuhannet eurooppalaiset kuluttajat ovat jääneet ilman tilaamiaan huonekaluja ja sisustustuotteita, kun netissä niitä myyvä Infurn ei ole toimittanut jo maksettuja tuotteita. Yrityksen toimitusehdoissa kuluttajia pyydetään varautumaan pitkiin, jopa 18 viikon toimitusaikoihin, mutta nekin ovat ylittyneet.  Nyt yritys ilmoittaa, ettei se pysty ilmoittamaan toimitusajankohtaa taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi. Euroopan kuluttajakeskus on ohjeistanut luottokortilla tilauksen maksaneita kuluttajia kääntymään oman luottokorttiyhtiön puoleen rahojen takaisinsaamiseksi.

Euroopan kuluttajakeskus Iso-Britanniassa on varoittanut koko Euroopan kuluttajakeskusten verkostoa, koska yrityksen toiminnan loputtua Iso-Britanniassa ongelmat voivat siirtyä muihin maihin. Myös Ison-Britannian kuluttajansuojaviranomaisia on tiedotettu asiasta. Irlannin toimipisteemme selvittää nyt mahdollisuuksiaan saada soviteltua valituksia nykyisin Irlantiin rekisteröityneen Infurnin kanssa.

Viimeisimpien saamiemme tietojen mukaan yritys on itse kuluttajille lähettämässään viestissä ilmoittanut, että heillä on taloudellisia ongelmia. Yrityksen verkkosivut ovat kuitenkin yhä toiminnassa. Nykyisin Infurn ei hyväksy maksutavaksi muuta kuin tilisiirron. Suomalaiskuluttajien on tällä hetkellä syytä olla tilaamatta yrityksen verkkosivulta www.infurn.com.

Kuluttajien kannattaa suhtautua varovaisuudella myös DesignFurn -nimiseen huonekalujen ja sisustustuotteiden verkkokauppaan, josta Iso-Britannian Euroopan kuluttajakeskus on niin ikään varoittanut samassa yhteydessä. Design Furnin suomenkielisillä sivuilla www.designfurn.com sen maantieteelliseksi osoitteeksi ilmoitetaan Espanja. Iso-Britanniasta saatujen tietojen mukaan yritysten taustalla vaikuttaisi olevan samoja toimijoita.

Toimi näin, jos et saa tilaamiasi tuotteita

Euroopan kuluttajakeskusten verkoston Suomen toimipiste ohjeistaa kuluttajia seuraavasti:

  • Tee yritykselle kirjallinen reklamaatio ja vaadi tilauksen perumista sekä maksun palauttamista. Tämä kannattaa tehdä, vaikka tilausaika ei olisi vielä umpeutunutkaan, koska ongelmia yrityksen toimituksissa on ilmennyt jo laajemmin ja on hyvin todennäköistä, ettei Infurn tule toimittamaan tilattuja tuotteita. Reklamaation voi lähettää osoitteella sales-fi[at]infurn.com.
  • Jos olet maksanut luottokortilla, vaadi maksunpalautusta luottoyhtiöltäsi. Lisätietoja löydät esimerkiksi täältä.
  •  Jos olet maksanut  tilisiirrolla: Otamme edelleen vastaan valituksia, ks. yhteystietomme. Varaudu kuitenkin siihen, että maksunpalautusta ei todennäköisesti ole saatavissa tuomioistuimen ulkopuolisin keinoin. Suomalaiskuluttajilla on halutessaan mahdollisuus hakea asiassa täytäntöönpanokelpoista tuomiota eurooppalaisia vähäisiä vaatimuksia koskevan menettelyn kautta Helsingin käräjäoikeudessa. Jos yritys kuitenkin osoittautuu maksukyvyttömäksi, ei tuomio ole täytäntöön pantavissa.