Usein kysyttyä Euroopan kuluttajakeskuksilta korona-tilanteessa

Komissio on julkaissut sivuillaan Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, joita kuluttajat kautta Euroopan ovat verkostolle esittäneet korona-tilanteen vuoksi. Yhteensä yhteydenottoja korona-aiheista on tullut jo yli 17 000. Aiheina ovat erityisesti erilaiset matkojen ja lentojen peruutuksiin, lomamajoituksiin, autonvuokraukseen ja tapahtumalippuihin liittyvät kysymykset. Vastauksiin kannattaa tutustua, jos sinulla on lennot, matkapaketti, majoitus, vuokra-auto tai tapahtumaliput varattuna tai ostettuna kotimaisen toimijan sijaan toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Iso-Britanniassa sijaitsevalta yritykseltä tai palveluntarjoajalta.

ECC-verkoston usein kysytyt kysymykset ja vastaukset koronatilanteessa

Aiheita käsitellään Euroopan kuluttajan oikeuksien kannalta ja vastauksissa on huomioitu, että tilanne EU:ssa vaihtelee nyt poikkeuksellisen paljon myös maasta riippuen, koska maakohtaisia koronarajoituksia ja myös jopa poikkeuslainsäädäntöä sovelletaan. Sivun sisältöä päivitetään tilanteen muuttuessa. Aineisto on englanninkielinen.

Tarkempia neuvoja ja toimintaohjeita omaan maiden rajat ylittävään asiaasi saat Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteeltä. Yhteystietomme löydät täältä. Kotimaisten yritysten kohdalla auttaa KKV:n kuluttajaneuvonta.

Tutustu myös komission julkaisemiin ECC-verkoston korona-aiheisiin valitustilastoihin ja Euroopan kuluttajakeskuksen (ECC Finland) 8.5. julkaistuun uutiskirjeeseen 2/2020, jossa on korona-teema ja paljon hyötytietoa kuluttajille.