Tee korvausvaatimus lentoyhtiö Small Planet Airlinesin konkurssipesälle 1.3. mennessä

Liettuaan rekisteröitynyt lentoyhtiö Small Planet Airlines on asetettu konkurssiin 4.1.2019 ja sille on määrätty konkurssipesänhoitaja. Vaatimukset konkurssipesälle tulee tehdä 1.3.2019 mennessä. Small Planet Airlines lensi Suomesta vain matkapaketteihin kuuluvia lomalentoja. Suomesta lennot loppuivat jo loppusyksyllä 2018. Euroopan kuluttajakeskukseen yhteydessä olleiden suomalaiskuluttajien vaatimukset koskevat lähinnä näiden lentojen mahdollisia saamatta jääneitä viivästyskorvauksia.

EU-lainsäädännön mukaan kuluttaja on lentojen viivästys- ja peruutustilanteissa tietyin ehdoin oikeutettu vakiokorvauksiin. Jos olet jo hakenut lennon viivästyksestä korvausta Small Planet Airlinesilta, mutta asian hoito on jäänyt konkurssista johtuen kesken, toimi seuraavasti:

Lähetä korvausvaatimuksesi sähköpostitse 1.3.2019 mennessä Liettuaan konkurssipesän hoitajalle, Relina-yritykselle claims@administratorius.lt tai postitse:

Relina
Konstitucijos Av. 12
Vilnius
Lithuania

Puh: + 370 5 2734773

Ilmoita hakemuksessa yhteystietosi, vaatimasi summa ja kuvaus perusteista, esimerkiksi:
I hereby request standard compensation amounting to [eurosumma tähän] € due to the delay of Small Planet Airways flight [ABXXXX lentonumero tähän] from [lähtöpaikka tähän] to [saapumispaikka tähän] on [lähtöpäivämäärä]. My booking reference number is [varausnumero tähän] and it was made on [varaus/ostopäivämäärä tähän]. Yhteystietosi ja tilinumero IBAN-muodossa / pankki.

Korvausvaatimuksen lähetettyäsi seuraa tarkoin konkurssipesän viestintää ja toimi sen antamien mahdollisten lisäohjeiden mukaisesti.

Viivästyskorvausten saaminen jälkikäteen lentoyhtiön konkurssipesältä on valitettavasti epätodennäköistä. Kuluttajien asema lentoyhtiön konkurssitilanteessa on yleisesti heikko, sillä kuluttaja on vain yksi velkoja muiden joukossa. Konkurssipesästä katetaan velat tietyn etuoikeusjärjestyksen mukaisesti ja kuluttajien saatavat ovat yleensä viimeisimpiä, jolloin pesässä ei välttämättä ole enää jaettavia varoja.

Toimintaa myös muissa maissa

Small Planet Airlines oli rekisteröitynyt paitsi Liettuaan, myös Tanskaan, Puolaan, Italiaan, Viroon ja Kambodzaan. Kaikkien näiden maiden osalta konkurssipesänhoitaja ei ole vielä tiedossa. Ainoastaan Liettuan yhtiöllä oli toimintaa Suomesta.

Jos olet ostanut edellä mainituilta muilta eurooppalaisilta Small Planet Airlinesin yhtiöiltä matkapaketin, joka ei toteutunut, voit hakea rahoja ensisijaisesti takaisin siltä matkatoimistolta, jolta matkapaketin ostit. Matkatoimisto vastaa myös korvaavan matkan järjestämisestä tai rahojen takaisinmaksusta. Matkatoimisto, jolta matkan ostit, vastaa myös takaisinkuljetuksista, jos konkurssi tapahtuu kesken matkaa. Se myös informoi yleensä asiakkaitaan suoraan.

Jos maksoit matkasi tai lennot luottokortilla, toteutumatta jääneen matkan hintaa voi hakea takaisin myös luotonantajalta eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta kuluttajansuojalain nojalla. Myös pankkikortilla maksaneiden kannattaa näissä tapauksissa olla yhteydessä pankkiinsa. Valitusmalli luottoyhtiölle.

Jos sinulla kysyttävää tai kaipaat neuvoja esimerkiksi korvausvaatimuksen laadinnassa, ole meihin yhteydessä. Hoidamme asiaa yhteistyössä Liettuan Euroopan kuluttajakeskuksen kanssa.