Talvilomailijan vinkit

Hiihtolomakausi on jälleen alkanut. Kokosimme napakan tietopaketin ajatellen juuri näitä lomalaisia. Annamme vinkkejä niin lähtövalmisteluun kuin hankalien tilanteiden välttämiseen loman aikana.

Vinkit ennen matkaa

• Varmista lentosi lähtöaika, sillä lentoaikatauluihin saattaa tulla viime hetkilläkin muutoksia. Yleensä lentoyhtiöt ilmoittavat asiasta joko tekstiviestillä tai sähköpostitse. Tietoa saat myös lentoyhtiön kotisivuilta ja asiakaspalvelusta ja kentällä ollessa infotauluilta.
• Varaa riittävästi aikaa kentälle saapumiseen, tavaroiden lähtöselvitykseen sekä turvatarkastukseen. Hiihtolomat ovat usein vilkasta aikaa lentokentillä ja jonoja voi syntyä tavallista enemmän.
• Jos lentosi peruuntuu lakon vuoksi, sinulla on oikeus päästä määränpäähäsi mahdollisimman pian tai jonain myöhempänä ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. Vaihtoehtoisesti voit vaatia lipun hinnan palauttamista. Jos odotat uudelleenreititystä, tulee lentoyhtiön tarjota huolenpitoa kuten aterioita. Oikeutta vakiokorvaukseen tai vahingonkorvaukseen ei lakkotilanteissa yleensä ole.
• Ruuman suksikiintiöt voivat olla jo täynnä, eivätkä suksesi mahdu välttämättä mukaan ilman etukäteisvarausta.

Vinkit matkalla ollessa

• Jos lentosi viivästyy tai peruuntuu meno- tai paluumatkalla, löydät verkkosivuiltamme tietoa esimerkiksi siitä, millä tavalla lentoyhtiön tulee tarjota sinulle huolenpitoa uutta lentoa odotellessasi. Mahdollisesta vakiokorvauksesta lennon viivästyksen tai peruutuksen johdosta vastaa lennon operoinut yhtiö.
• Jos matkatavarasi eivät saavu perille samalla lennolla tai ne ovat rikkoutuneet, on tästä tehtävä ilmoitus (niin sanottu PIR eli property irregularity report) heti lentokentän saapumisaulassa. Lisäksi täytyy tehdä kirjallinen korvausvaatimus/ilmoitus lentoyhtiölle. Tarkista valitusten tekemistä koskevat määräajat verkkosivuiltamme. On hyvä muistaa, että jos viivästys tapahtuu menolennolla, voi lentoyhtiöltä vaatia korvausta vain välttämättömistä hankinnoista, esimerkiksi hygieniatuotteista.
• Jos hotellihuone ei vastaakaan sovittua, ja kyse on valmismatkasta, täytyy asiasta ilmoittaa oppaalle ja hotellille mahdollisimman pian. Jos valittaa vasta matkan jälkeen puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, ei oikeutta hinnanalennukseen pääsääntöisesti ole. Myös erikseen varatun majoituksen ollessa virheellinen tai puutteellinen, on siitä valitettava henkilökunnalle heti.
• Lomatuotteiden esittelytilaisuuteen, joihin matkustajia usein houkutellaan esimerkiksi arpajaisvoiton varjolla, ei kannata osallistua. Vuosittain useat kymmenet suomalaiskuluttajat palaavat katuvaisina etelänlomalta allekirjoitettuaan lomatuotetta koskevan sopimuksen. Jos olet kiinnostunut lomatuotteen hankkimisesta, tutustu ensin sitä koskeviin toimintaohjeisiimme.

Vinkit matkan jälkeen

• Jos sinun tarvitsee tehdä reklamaatio lentoyhtiölle, löydät siihen ohjeita verkkosivuiltamme.
• Muissa asioissa voit tehdä reklamaation yritykselle (esimerkiksi matkanjärjestäjä, hotelli, autovuokraamo) sähköpostilla. Kerro sähköpostissa millä tavalla tuote tai palvelu on mielestäsi virheellinen tai puutteellinen ja esitä yritykselle oma näkemyksesi siitä, miten asia tulisi korjata.
• Jos asiasi ei ratkea lentoyhtiön, matkatoimiston tai jonkun muun yrityksen kanssa, joka on sijoittunut toiseen EU-maahan, Norjaan tai Islantiin, voit ottaa yhteyttä meihin asian selvittämiseksi. Palvelumme on kuluttajille maksutonta ja teemme yhteistyötä Euroopan kuluttajakeskusten verkoston toimipisteiden kanssa kussakin EU-maassa. Kotimaisiin matkatoimistoihin ja lentoyhtiöihin liittyvissä ongelmissa voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.