Saksalainen Hardwareversand.de maksukyvyttömyystilassa – toimintaohje kuluttajille

Muun muassa tietotekniikkatuotteiden vähittäismyyntiä kuluttajille harjoittava saksalainen verkkokauppa Hardwareversand.de on hakenut yrityssaneerausta. Asia on tullut vireille saksalaistuomioistuimessa 23.7.2015. Yhdeksän suomalaiskuluttajaa on ollut yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen – he peräävät yritykseltä maksamiaan tuotteita, joita ei ole toimitettu.

Saneerausmenettelyn piirissä on yrityksen omaisuus sellaisena kuin se oli 23.7. Yritys ei voi saneerausselvityksen aikana määrätä tästä omaisuudesta. Sen vuoksi kuluttajat eivät voi saada tilaamiaan tuotteita, vain maksunpalautus on tietyin ehdoin ja tiettyjen kuluttajien osalta mahdollista. Tällä hetkellä maksunpalautusvaatimuksia voivat tehdä vain kuluttajat, jotka ovat maksaneet luottokortilla tai PayPalin kautta.

Ohjeet kuluttajille, jotka ovat ostaneet Hardwareversand.de -verkkokaupasta, eivätkä ole saaneet tuotteita sovitun toimitusajan kuluessa:

• Luottokortilla maksun yritykselle suorittaneet kuluttajat voivat vaatia maksunpalautusta luottokortin myöntäneeltä taholta. Palautusta haetaan kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n nojalla. Lue lisää maksunpalautuksesta.
  • Tilisiirrolla maksaneet kuluttajat eivät voi tällä hetkellä tehdä varsinaisesti mitään. Neuvomme seuraamaan tilannetta. Yrityssaneerauksen selvitysmenettely johtaa joko konkurssiin tai yrityksen tervehtymiseen.
  • PayPal -maksun tehneitä kuluttajia neuvomme toimimaan ripeästi, maksun palautusta voi vaatia PayPal -ostoturvan mukaan 45 päivän sisällä maksusuorituksesta.

Hardwareversand.de -sivusto on edelleen avoinna. Euroopan kuluttajakeskus ohjeistaa kuluttajia toimimaan harkitusti ja ostamaan yrityksen tuotteita toistaiseksi vain luottokortilla.