Lentomatkalle lähdössä? Kysy meiltä oikeuksistasi ja lataa näppärä sovellus puhelimeesi

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto kampanjoi kesän aikana eurooppalaisilla lentokentillä lentomatkustajien oikeuksista. Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste tarjoaa tietoa ja opastusta lentomatkailun kiperiin kysymyksiin Helsinki-Vantaan lentokentällä torstaina 12.6. klo 10 – 15. Löydät meidät Terminaali 2:n sisääntuloaulasta R-kioskin läheisyydestä.

Euroopan kuluttajakeskus saa päivittäin kuluttajien yhteydenottoja, jotka liittyvät lentomatkustamiseen. Voit kysyä meiltä mieltä askarruttavista lentomatkustamiseen liittyvistä asioista, esimerkiksi toimintaohjeita lentojen myöhästymis- tai peruutustilanteisiin sekä matkalaukkujen katoamiseen.

Lataa kätevä sovellus puhelimeesi

Lentokentän infopisteessämme 12.6. voit tutustua myös suomenkieliseen matkailijan oikeudet kokoavaan mobiilisovellukseen, joka on käytettävissä neljällä yleisellä mobiilialustalla: Applen iPhonella ja iPadilla, Googlen Androidilla, RIM:n BlackBerryllä ja Microsoftin Windows Phone 7:lla. Euroopan komission tuottaman sovelluksen voi ladata omaan älypuhelimeen täällä.

Tietoa myös valmismatkoista

Matkustajan oikeudet vaihtelevat sen mukaan, onko hän valmismatkalla vai omatoimimatkalla. Ennen valmismatkan ostamista kannattaakin varmistaa, että matkatoimisto löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ylläpitämästä matkatoimistorekisteristä ja että sillä on vakuus, joka turvaa matkustajien ennakkoon maksamat rahat.

Myös KKV:n asiantuntijoita on mukana 12.6. lentomatkustajan päivän ständillä jakamassa tietoa valmismatkarekisteristä ja valmismatkoista.

Tervetuloa paikan päälle kysymään ja keskustelemaan lentomatkustamisesta ja valmismatkoista!

Lisätietoja:
Usein kysyttyä lentomatkustamisesta (Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2014)
Euroopan komission lentomatkustajan oikeuksia koskeva suomenkielinen sivusto