Kysymyksiä ja vastauksia TravelBirdin selvitystilasta

Hollantilainen matkoja verkossa myynyt TravelBird BV ilmoitti maksukyvyttömyydestään lokakuussa 2018 ja meni sittemmin konkurssiin. Maan vakuusrahasto SGR on ottanut toiminnan vastuulleen ja maksaa korvauksia niille, joiden matka jää toteutumatta, ja on julkaissut toimintaohjeita kuluttajille. SGR on myös yhteydessä niihin kuluttajiin, joiden matka ei toteudu. Osa vuoden 2019 matkoistakin kuitenkin toteutuu. Olemme saaneet Euroopan kuluttajakeskuksen Alankomaan toimipisteeltä (ECC Netherlands) vastauksia TravelBirdin tilannetta koskeviin usein kysyttyihin kysymyksiin.

K: Onko toteutumatta jäävien matkojen korvausvaatimuksen jättämiselle määräaikaa?
V: Yleistä määräaikaa ei ole täsmennetty. SGR:n sivulla on englanniksi sekä ohjeita korvauslomakkeen täyttäjille että linkki lomakkeeseen. Kuluttajat, joilla on vaikeuksia luoda tiliä SGR:ssä tai jättää vaatimus, voivat ottaa yhteyttä SGR:hen sähköpostilla sgr@sgr.nl.

K: Mikä on korvausvaatimusten arvioitu käsittelyaika?
V: Jos SGR on vastaanottanut vaatimuksesi ja kaikki pyydetyt liitetiedostot, voi kulua useita kuukausia ennen kuin korvausvaatimukseen vastataan suurien saatavamäärien vuoksi. Aiemmin ilmoitettu 4-6 viikon käsittelyaika ei tunnu pitävän kaikissa tapauksissa paikkaansa, vaan käsittelyssä voi mennä pidempään. Tiedossamme on kuitenkin myös jo tapauksia, joissa korvaussumma on jo maksettu suomalaisasiakkaalle.

SGR:llä on EU-alueella noin 50 000 kuluttaja-asiakasta. Vakuusrahaston puhelinkeskuksella on rajoitettu pääsy tietoihin, joten se ei voi kertoa lisätietoja käsittelyn vaiheesta, eivätkä SGR:lle soittaminen tai sähköpostikyselyt vaatimuksen tilasta nopeuta asian käsittelyä. Kuluttajille lähetetään automaattisesti ilmoitus, kun korvaus on maksettu.

K: Mikä on tilanne matkoissa, joiden lähtöpäivä on 28.2.2019 jälkeen?
V: SGR tutkii vaihtoehtoja koskien matkoja, joiden lähtöpäivä on 1.3.2019 alkaen. Kuluttajat saavat viestin matkansa tilanteesta mahdollisimman pian TravelBirdille antamaansa sähköpostiosoitteeseen.

Jos matkasi toteutuukin ja päätät lähteä sille, muista ilmoittaa SGR:lle, että vedät mahdollisesti jo tekemäsi korvausvaatimuksesi pois. Jos matkasi toteutuu ja haluat kuitenkin perua sen, lue huolellisesti matkaasi koskevan sopimuksen ehdot. On mahdollista, että joudut maksamaan sen mukaisesti peruutuskulut. Matkan lähestyessä peruutuskulujen määrä kasvaa, joten ei kannata viivytellä päätöstä.

K: Mikä on tilanne matkoissa, joiden lähtöpäivämäärä on 31. joulukuuta 2018 jälkeen ja lennon varausnumero on ilmoitettu TravelBird-tilillä?
V: Nämä matkat, joissa lähtöpäivä on ollut viimeistään 28.2.2019, toteutuvat suunnitellusti. Kuluttajat ovat saaneet sähköpostia osoitteeseen, jonka ovat TravelBirdille toimittaneet. Näille matkoille SGR takaa paikalliselle matkapalveluntarjoajalle palvelujen maksamisen TravelBirdin kanssa sovituin hinnoin. TUI Netherlands maksaa nämä maksut paikallisille matkapalvelujen tarjoajille.

K: Mikä on tilanne matkoissa, joiden lähtöpäivämäärä on 31. joulukuuta 2018 jälkeen ja lennon varausnumeroa ei ole ilmoitettu TravelBird-tilillä?
V: Matka peruutetaan. Kuluttajat ovat saaneet sähköpostiviestin TravelBirdille antamaansa osoitteeseen. Viestissä annetaan ohjeita vaatimuksen tekemiseen SGR:lle.

Kuluttajien tulee seurata SGR:n viestintää ja toimia sen antamien ohjeiden mukaan. Kuluttajat voivat kysyä omassa tapauksessaan neuvoja myös Euroopan kuluttajakeskukselta. Euroopan kuluttajakeskus ei kuitenkaan voi puuttua SGR:n toimintaan eikä nopeuttaa vaatimusten käsittelyä.