Korvausvaatimukset Air Berlinin konkurssipesälle lähetettävä 1.2.2018 mennessä

Jos sinulla on konkurssiin menneeltä saksalaiselta lentoyhtiö Air Berliniltä saatavia, joita et ole saanut lentoyhtiöltä tai matkan myyjältä tai luottokorttiyhtiöltäsi, voit valvoa saatavasi lentoyhtiön konkurssissa. Vaatimukset tulee lähettää konkurssipesän selvitysmiehelle Saksaan 1.2.2018 mennessä.
Konkurssipesä lähettää joulukuun aikana lisätietoja kaikille tiedossa oleville velkojille. Konkurssipesälle on myös avattu englanninkielinen infosivu:

Jos olet maksanut lennot luottokortilla, toteutumatta jääneen matkan hintaa voi hakea takaisin myös luotonantajalta eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta kuluttajansuuojalain nojalla. Myös pankkikortilla maksaneiden kannattaa näissä tapauksissa olla yhteydessä pankkiinsa.

Muiden täytyy hakea saataviaan konkurssipesältä. Kannattaa muistaa, että konkurssiprosessit saattavat olla hyvinkin pitkiä ja Air Berlinillä on paljon velkaa – siksi on valitettavasti erittäin epätodennäköistä, että jaettavaa jäisi lopulta etuoikeudettomille velkojille, jollaisia yksittäiset lennot ostaneet kuluttajat konkurssitilanteessa ovat.

Toimintaohjeet jos olet jo aiemmin lähettänyt korvausvaatimuksen Air Berlinille tai konkurssipesälle

Konkurssipesä on ilmoittanut lähettävänsä kaikille jo tiedossa oleville Air Berlin -velkojille infokirjeen ja ennakkoon esitäytetyn korvauksenhakulomakkeen joulukuussa 2017. Toimi tällöin konkurssipesältä saamiesi ohjeiden mukaan. Jos et saa tällaista postia joulukuun aikana, ja sinulla on saatavia yhtiöltä, voit 1.1.2018 alkaen rekisteröityä velkojaksi ja täyttää korvausvaatimuksen verkossa osoitteessa https://www.airberlin-inso.de/user/login ja palauttaa kyseisen lomakkeen 1.2.2018 mennessä sivuilla olevien ohjeiden mukaan.

Toimintaohjeet jos et ole vielä lähettänyt korvausvaatimusta ja sinulla on saatavia Air Berliniltä, etkä voi hakea maksunpalautusta myöskään luottokorttiyhtiöltä

Lähetä ensi tilassa korvausvaatimus konkurssipesän hoitajalle tavallisena kirjepostina, ei kirjattuna kirjeenä tai sähköpostina:

Air Berlin Gruppe / Lucas Flöther
Postfach 10 30 10
18005 Rostock

Germany

Ilmoita hakemuksessa yhteystietosi ja vaatimasi summa ja kuvaus perusteista, esimerkiksi:

I hereby request compensation amounting to [eurosumma tähän] € due to the cancellation of Air Berlin flight [ABXXXX lentonumero tähän] from [lähtöpaikka tähän] to [saapumispaikka tähän]. My booking reference number is [varausnumero tähän] and it was made on [varaus/ostopäivämäärä tähän]. Yhteystietosi ja tilinumero IBAN-muodossa / pankki.

Jos olet tehnyt suoraan Air Berlinille mahdollisesti jo aiemmin vaatimuksen/valituksen (complaint), laita konkurssipesälle osoitettuun korvausvaatimukseen varmuudeksi myös tieto Air Berlinille tehdyn valituksen numerosta/tunnuksesta, esimerkiksi näin:
I have already filed a complaint to Air Berlin. My complaint number is [valitusnumero tähän].

Odota, saatko joulukuun aikana postia konkurssipesältä (tarkempaa tietoa ja esitäytetty lomake). Ellet saa, mene tammikuussa 2018 rekisteröitymään velkojaksi ja täytä korvausvaatimus verkossa osoitteessa https://www.airberlin-inso.de/user/login ja palauta kyseinen lomake 1.2.2018 mennessä sivuilla olevien ohjeiden mukaan.

Lisätietoja Air Berlinin konkurssista:

https://www.airberlin-inso.de/start (ks. mm. FAQ eli usein kysytyt kysymykset)

Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 18.10.2017